Geen nieuwe keerlus, maar verlenging tram 9

PVDA hield zondag een manifestatie tegen de nieuwe geplande keerlus van tram 9 op de grens tussen Borgerhout en Deurne. Zowat honderd buurtbewoners verzamelden, begeleid door enkele stewards die zorgden dat de afstand bewaard bleef. ‘Trek tram 9 gewoon door naar Deurne zodat we ook een verbinding hebben tussen Deurne-Noord en Deurne-Zuid.’ Zei Jos D'Haese aan ATV.

Havenfusie: geen zekerheid rond personeel, rond democratie en rond investeringen

Op de gemeenteraad van 1 maart 2021 stond de fusie van de Antwerpse haven met die van Zeebrugge op de agenda. Op het vlak van personeel, democratie en investeringen is er geen zekerheid en daarom stemde PVDA tegen. Lees hieronder de tussenkomst van PVDA fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad Peter Mertens.

Prijsverhogingen voor sport in coronatijden is ‘not done’

Vanaf 1 augustus verhoogt de stad Antwerpen de individuele prijzen van sport- en zwembaden. Een jaar later, op 1 augustus 2022, komen de groepsreserveringen voor scholen en sportclubs aan de beurt. “Hoe een slecht signaal is het om in coronatijden het sporten duurder te maken en zo extra drempels op te werpen, net wanneer het sportleven zich terug zal kunnen herstellen”, zegt PVDA-districtsraadslid Kristof Vissers. Volgens acteur en korfbaltrainer Ben Rottiers moeten de Antwerpse sportclubs ondersteund worden, met meer laagdrempelige sportinfrastructuur.

Ontdek onze nieuwste busfolder

Vers van de pers! Binnenkort belandt deze folder in alle brievenbussen van Antwerpen, je leest deze folder hier als eerste. 

“Sociale bescherming en veiligheid van onze havenarbeiders moeten op de eerste plaats staan”

Het Europees Hof van Justitie sprak zich vandaag in een arrest uit over het statuut van de Belgische havenarbeiders. En de uitspraak is enerzijds een goeie zaak, maar anderzijds ook zeer verontrustend, merkt PVDA-voorzitter Peter Mertens op.

Bescherm de haven, bescherm de wet-Major

PVDA-voorzitter Peter Mertens: “Respect voor de havenarbeiders die in weer en wind de havens doen draaien. Hun wet-Major zorgt voor een goede mix van sociale bescherming, veiligheid en productiviteit. Het is een dam tegen sociale dumping. Vandaag aanvaardt Europa het principe van erkenning, maar veroordeelt het de vakbondsinspraak. De wet-Major mag geen lege-doos-Major worden. Wij blijven consequent alle dokwerkers en de havenvakbonden verdedigen.”

Geen vastgoedmastodont in natuurgebied

Zes torens tot zeventig meter midden in beschermd natuurgebied. Wat een waanzin. De arm van rederij CMB reikt wel heel ver. Het stadsbestuur helpt gewillig mee aan de realisatie van een megacomplex in de Hobokense polder.

 

Antwerps stadsbestuur rolt rode loper uit voor vastgoedmastodont in natuurgebied

De Antwerpse rederij CMB (Compagnie Maritime Belge) plant een enorm vastgoedproject in de Hobokense polder en wordt daarin bijgestaan door het Antwerpse stadsbestuur. De PVDA onthult een collegebesluit waarin het stadsbestuur zich vierkant achter de Maritieme Campus Antwerpen (MCA) schaart en tracht de in haar ogen ‘beperkende’ stedenbouwkundige regels aan te passen. “Dit stadsbestuur zou zich in alle hevigheid moeten verzetten, maar rolt de rode loper uit. De PVDA ondersteunt het verzet tegen de komst van deze mastodont en verspreidt een bezwaarschrift tegen de omgevingsvergunning. Dit project mag er niet komen”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders.

Nieuw rapport doet voorstellen om loodvervuiling te verminderen

Er is nog een hele lijst ingrepen mogelijk op het terrein van Umicore, die het lood in de wijk Moretusburg kunnen doen dalen. Dat staat in het expertenrapport dat eindelijk klaar is. Wat er niet in staat is dat een bufferzone effect zal hebben. “U als schepen van Wonen moet opkomen voor de bewoners van de wijk, in plaats van onder één hoedje te spelen met de fabriek”, zei Mie Branders op de laatste gemeenteraad.

LEZ treft in de eerste plaats lage inkomens, zorgt ze ook voor betere luchtkwaliteit?

“De Lage Emissiezone werkt”, schreven heel wat kranten naar aanleiding van een studie die de Vlaamse Milieumaatschappij uitvoerde in opdracht van minister van Omgeving Zuhal Demir. De LEZ zou zorgen voor minder dieselwagens, een lagere roetuitstoot en een betere luchtkwaliteit. Maar is dat ook echt zo? Die vraag is niet onbelangrijk, want tegelijk bleek ook dat de LEZ vooral mensen in een sociaal kwetsbare situatie treft: zij hebben veel vaker een wagen die niet meer in de stad binnen mag. Wij doken in de studie om na te gaan wat de cijfers echt zeggen. En dat is niet wat er in de krantenkoppen te lezen stond.

Doe je mee?