Nieuw parkeerbeleid treft ook Deurne Noord, stad zegt

Nieuw parkeerbeleid treft ook Deurne Noord, stad zegt "neem een taxi"

20 oktober 2025

Sinds 1 oktober is er een nieuw parkeerreglement in voege in onze stad. Daarmee werd het betalend parkeren fors uitgebreid. Bovendien mag je in de buurt van het Sportpaleis en Antwerp Expo 's avonds en in het weekend maximum twee uur parkeren. Mantelzorgers, thuisverpleging, poetshulpen, of gewoon bezoekers uitnodigen bij je thuis wordt daardoor een stuk lastiger. Ook de lokale middenstand en het onderwijs wordt getroffen. Voor de derde keer sinds mei kwam de PVDA op de gemeenteraad tussen rond het parkeerbeleid van het stadsbestuur (N-VA & Vooruit). Maar ook dit keer bleef schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) potdoof voor de argumenten van de buurtbewoners die PVDA-fractieleider Manal Toumi naar voren bracht. Hieronder kan je haar volledige tussenkomst lezen.

Schepen,

We gaan het vandaag voor de derde keer dit jaar over betalend parkeren hebben. Derde keer, goede keer, hoop ik. Want in mei en juni kwamen mijn collega’s al tussen over het nieuwe parkeerreglement dat sinds 1 oktober van kracht is. We hebben u toen al gezegd dat dit parkeerreglement geen goed idee was. Ik ga dat hier niet nog eens tot in detail uitleggen, maar heel kort om uw geheugen op te frissen: deze nieuwe regels voor parkeren treffen de bewoners en de lokale middenstand. Het heeft dus niks te maken met wat de bewoners nodig hebben, maar het draait vooral om inkomsten voor de stadskas. We hebben u toen zwart op wit de cijfers rond de parkeerdruk na het invoeren van betalend parkeren getoond. Die neemt toe, niet af. We hebben de parkeeronderzoeken er bij gepakt om te tonen dat de parkeerdruk vooral ‘s nachts een probleem is, wanneer de roze zone niet eens actief is.

Maar dat gaat er bij u blijkbaar het ene oor in en de andere eruit, zoals gewoonlijk. “Het helpt de buurtbewoners wel degelijk, er wordt volop ingezet op alternatieven, en het is helemaal geen pestmaatregel”, zei u. Geen vuiltje aan de lucht dus.

Fast forward naar 1 oktober. De nieuwe regeling gaat in en ra ra ra… Toch serieus wat vuiltjes aan de lucht. Waar de mensen in Hoboken en de buurten rond het sportpaleis voor waarschuwden, wat wij u hier al sinds mei proberen duidelijk te maken, blijkt toch wel allemaal te kloppen zeker? Aangezien parkeeronderzoeken en harde cijfers u niet overtuigen, zal ik deze keer enkele getuigenissen brengen. Misschien luistert u daar wel naar. 

We hebben het vorige keer uitvoerig gehad over Hoboken en Merksem, we gaan nu eens inzoomen op mijn eigen buurt, Deurne Noord.  En wat zien we? Wie wordt er in de eerste plaats getroffen? De buurtbewoners zelf. En ik kan daarover meespreken. 

Weet u wat er gaande was tussen 3 en 12 oktober?Exact: de fameuze K3-shows, waar ik zelf enorm van heb genoten. Maar tegelijk was dit ook de eerste test voor de nieuwe parkeerregels in mijn buurt. En laat me u zeggen: uw nieuwe parkeerregels zijn grandioos gefaald. Want iedereen ging na 2,5 uurtjes zingen en dansen op hun favoriete K3 liedjes gewoon mee onze buurt in om hun auto te halen. 10 dagen lang moesten we niet hopen op parkeerplaats tussen 18u en 22u30. Dus ofwel moesten we voor 18u thuis zijn ofwel wachten tot na 23u00 en dan nog hopen op zegen. Minder parkeerdruk heb ik in mijn buurt nog niet opgemerkt en we zijn ondertussen al 20 dagen verder. 

Maar dat is nog niet alles, ook familie of vrienden uitnodigen zit er niet meer in. Dat gaat dan van verjaardagsfeestjes die tot 2 uur worden beperkt tot serieuzere zaken. Een man uit Merksplas, wiens moeder in Deurne woont, contacteerde de stedelijke klantendienst. Hij komt elke week met de auto tot daar om boodschappen te brengen voor zijn mama. Vaak is dat ‘s avonds. Op de vraag hoe hij dat voortaan moet doen kreeg hij het volgende antwoord: “zet u aan de park & ride, steek uw boodschappen in een rugzak, en neem de tram.” Een week aan boodschappen met de tram in een rugzak tot bij je oude moeder brengen. Het antwoord van het stadsbestuur komt dus neer op: trek uw plan.

Wat ook met de lokale middenstand, zoals de klimzaal die getuigde in de pers? Die vrezen terecht dat hun klanten zullen wegblijven. Thuisverplegers of huishoudhulp blijven ook vaak langer dan twee uur staan met de auto. Ook die zullen mogen betalen. 

Maar ook de leerkrachten worden getroffen. Ik sprak met een kleuterjuf, S., die les geeft in Deurne Noord. S. is zelf van de Kempen en pendelt elke dag tot in Deurne. Er zijn natuurlijk gemakkelijkere opties, ze kan even goed dichter bij huis les geven. Maar juf S heeft een hart voor haar leerlingen in Deurne, een multiculturele groep met veel kindjes in een moeilijke thuissituatie. Zij kiest er dus bewust voor om hier te komen werken. Juf S. pendelt dus elke dag over en weer. Ze zet haar auto op straat, omdat de school in kwestie maar een paar parkeerplekken heeft. En dus mag ze sinds 1 oktober betalen om haar job te komen doen. In juni ging u er nogal licht over: “dat is maar tachtig cent per uur”, zei u toen. Heeft u enig idee wat dat haar en haar collega’s per maand kost? Meer dan tachtig euro. Tachtig euro per maand die je moet spenderen om gewoon je job te kunnen komen doen. Scholen hebben het nu al moeilijk om vacatures ingevuld te krijgen. Dit nieuwe parkeerbeleid maakt dat enkel erger. Talking about een lerarentekort, u beslist gewoon om dat nog een extra duwtje in de rug te geven. 

De leerkrachten van de school van S. en andere omliggende scholen bleven niet bij de pakken neerzitten. Er werd een petitie gestart, die intussen al drieduizend keer ondertekend is. Ze namen ook contact op met het stadsbestuur, met het kabinet van Vooruit. Die antwoordden doodleuk dat er alternatieven zijn, zoals het openbaar vervoer. 
Misschien moet u of uw collega’s van Vooruit zelf surfen naar Slim naar Antwerpen. U weet wel, dat platform waar u zo trots op bent.
Ik heb dat daarnet even gedaan… wilt u weten wat de slimste route is van Herentals naar de school in kwestie? NEEM EEN TAXI … en het kost u ongeveer €68.

Opnieuw blijft u volledig doof voor de terechte bezorgdheden van mensen. We zien in elk geval dat er over heel veel dingen precies niet goed nagedacht is. Er waren ook heel wat technische problemen bij het ingaan van het nieuwe reglement. 

Een terechte vraag is waarom moest dit nieuwe parkeerbeleid nu zo snel, snel worden ingevoerd? 

Wat ons meteen opviel bij het checken van het retributiereglement, was dat dat maar geldig is tot 31 december 2025. Er moet er dus tegen dan een nieuw komen. We hoorden bij de voorstelling van het meerjarenplan ook dat de stad in een moeilijke budgettaire toestand verkeert. We weten ook dat de stadskas flink gespijsd wordt door parkeerretributies en tickets. Vorige legislatuur ging het om zestig miljoen alleen aan retributies. 

Een cynisch persoon zou dus zomaar kunnen denken dat het stadsbestuur die retributies binnenkort wil verhogen, om dat bedrag nog te doen oplopen. Is dat de reden dat het betalend parkeren rap moest worden uitgebreid? Om nog snel te zorgen dat ook de voorziene opbrengsten uit Hoboken en de evenementenzones mee in het meerjarenplan kunnen worden opgenomen? 

Een ding is alvast zeker: de mensen in Deurne, in Merksem, Hoboken en de rest van ‘t stad zijn de parkeerproblemen beu. Ze kijken naar het stadsbestuur om dat op te lossen, maar het enige dat u doet is extra problemen creëren. De mensen lusten uw beleid niet schepen. Hoog tijd om van recept te veranderen.