“Aanpassen parkeerregels evenementenzone is overwinning, maar we zijn er nog niet”

“Aanpassen parkeerregels evenementenzone is overwinning, maar we zijn er nog niet”

25 november 2025

De PVDA reageert voorzichtig positief op de aangekondigde wijziging van de parkeerregels in de evenementenzones. “Dit is een overwinning voor al de mensen die samen met ons al sinds de plannen bekend raakten in mei zich verzetten tegen het nieuw parkeerbeleid”, zegt PVDA-fractieleider Manal Toumi. Tegelijk blijven ook de nieuwe regels volgens de PVDA asociaal en onrechtvaardig. “In de fond blijft de aanpak hetzelfde, mensen worden op kosten gejaagd en de alternatieven, zoals buurtparkings en openbaar vervoer, worden alleen maar ontoegankelijker. Het is hoog tijd dat het stadsbestuur herbegint en vanaf het begin de buurtbewoners betrekt.”

Het stadsbestuur kondigde aan dat de parkeerregels in de zogenaamde evenementenzones zullen worden “verfijnd”. De PVDA wijst al sinds de invoering van het nieuwe parkeerregime op de negatieve gevolgen voor zowel de buurtbewoners als de lokale middenstand. Volgens de linkse partij komt het nieuwe parkeerreglement vooral de stadskas ten goede, terwijl de alternatieven voor de wagen tekortschieten.

PVDA-fractieleider Manal Toumi is dus tevreden dat Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) moet toegeven. “Dit is een overwinning voor de buurtbewoners van Deurne-Noord en de Tentoonstellingswijk”, zegt ze. “Al sinds mei proberen ze de schepen duidelijk te maken dat dit beleid geen oplossing is. In de Tentoonstellingswijk was er eigenlijk geen probleem met parkeerdruk door evenementen. Rond het Sportpaleis zagen we dat de nieuwe regels eigenlijk weinig deden aan de parkeerdruk”, weet Toumi. "Daarnaast maakte het feit dat je ‘s avonds en in het weekend maximaal twee uur mocht parkeren het leven moeilijker voor de mensen in de wijk. Zowel voor zij die er wonen als zij die er werken, zoals leerkrachten of de lokale middenstand. Dat Schepen Kennis nu moet terugkrabbelen, is door de druk van onderuit.”

Een overwinning dus, “maar we zijn er nog niet”, vervolgt Toumi. Want volgens haar zullen ook de aangepaste regels voor problemen zorgen. De parkeerduurbeperking van twee uur blijft rond de AFAS Dome gelden op dagen dat er een evenement plaatsvindt. Dat zijn nog steeds heel wat dagen waarop de eerdere regels blijven gelden. “Bovendien gaat dit voor verwarring gelden”, gaat Toumi verder. “Wie bepaalt precies wanneer een evenement ‘telt’ en hoe wordt dat gecommuniceerd? Dit wordt een wirwar van wisselende regels. Bewoners en bezoekers riskeren boetes omdat ze niet elke keer de kalender van de AFAS Dome in het oog houden,” aldus Toumi.

Bovendien blijft de insteek van het parkeerbeleid hetzelfde, stelt Toumi. “De fond van de zaak is dat men vooral mensen op kosten jaagt, terwijl de  parkeerproblemen er niet door opgelost geraken en de alternatieven onvoldoende zijn”, zegt ze. “Gisteren werd de inzet van de scanwagens voor de komende zes jaar nog maar eens goedgekeurd. Bovendien worden de parkeerretributies vanaf januari duurder, maar ook de buurtparkings. Als het het stadsbestuur echt te doen was om een lagere parkeerdruk, zou men juist meer inzetten op de alternatieven, maar men doet het omgekeerde.”

De PVDA wil dat het stadsbestuur terug naar de tekentafel gaat en haar parkeerbeleid anders aanpakt, met input van de mensen in de betrokken buurten. “Er zijn inderdaad problemen met parkeerdruk, maar mensen weten ook dat je dat met deze aanpak niet oplost. Deze nieuwe regels zijn op enkele maanden tijd snel-snel doorgeduwd om op tijd te zijn voor de verhoging van de retributies, zonder de mensen in de wijk in kwestie om hun mening te vragen. Nochtans weten zij wat er nodig is in hun buurt, het is hoog tijd om hen te betrekken.”