“Stadsbestuur laat ons in de kou staan” — hele buurt wordt zonder tram gezet
31 oktober 2025
De PVDA voerde actie tegen de inkorting van tram 9. Door dringende onderhoudswerken aan de sporen zal die vanaf 1/11 niet langer tussen Silsburg en Berchem station rijden. “Een hele buurt wordt zonder tram gezet. Het stadsbestuur en De Lijn laten de mensen in de kou staan”, zegt Ianthe Ghaye, PVDA-fractieleider in de districtsraad van Deurne. Om dat punt kracht bij te zetten stonden de actievoerders symbolisch ingeduffeld met dikke winterjassen, mutsen en sjaals. Volgens de PVDA worden de werken als excuus gebruikt om de plannen voor de omstreden keerlus door te duwen. De partij eist een snelle renovatie van de tramsporen en hoogfrequente pendelbussen als alternatief.
De Lijn vernieuwt de sporen tussen Berchem Station en Silsburg, omdat ze in zeer slechte staat zijn. Oppositiepartij PVDA begrijpt dat een vernieuwing van de sporen nodig is, maar volgens de linkse partij schieten zowel het stadsbestuur als De Lijn zwaar tekort in de manier waarop dit wordt aangepakt.
“Een hele buurt wordt zonder tram gezet. De alternatieven die De Lijn aankondigde zijn onvoldoende en de communicatie naar de buurt toe is bedroevend”, zegt Ghaye. “De winter is nog niet in het land, maar schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) laat ons nu al in de kou staan." Om dat punt kracht bij te zetten waren de actievoerders stevig ingeduffeld met winterjassen, mutsen, sjaals en wanten.
De PVDA verwijt het stadsbestuur (N-VA en Vooruit) een gebrek aan visie en communicatie. “Door jarenlange besparingen op onderhoud zitten we nu in deze situatie. Binnenkort starten ook nog eens de renovaties aan de premetro. Zonder globaal minder hinder-plan stevenen we af op een mobiliteitsinfarct”, stelt Ghaye.
De voorziene pendelbussen zullen volgens de partij niet volstaan als alternatief. “Een bus heeft niet dezelfde capaciteit als een tram. Je kan die dus niet één op één vervangen door een bus. Tram 9 zat vaak al overvol sinds de inkorting van tram 4. Men doet bovendien alsof overstappen aan Berchem station een fluitje van een cent is, maar al wie regelmatig het openbaar vervoer neemt weet dat dat wishful thinking is.”
Daarnaast uit de PVDA scherpe kritiek op het feit dat schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) de situatie misbruikt om de plannen voor de omstreden keerlus door te duwen. “Hij zegt zélf dat hij de werken van de keerlus wil laten aansluiten op die aan lijn 9”, weet Ghaye.
Bij De Lijn leggen ze die link ook. Op hun website staat te lezen dat de spoorvernieuwing minstens zal duren tot het voorjaar van 2027, afhankelijk van de verdere planning van het project Boekenberglei. “Men gijzelt op deze manier gewoon de buurt”, gaat Ghaye verder. “Tegen de keerlus lopen juridische procedures van de buurtbewoners. Door de spoorvernieuwing te verbinden aan de keerlus zegt men eigenlijk: ofwel ga je akkoord met de plannen, ofwel zit je nog langer zonder tram. Dat is cynisme van de bovenste plank.”
De PVDA eist dan ook dat men bij De Lijn en het stadsbestuur alles op alles zet om de werken zo snel mogelijk af te ronden, los van het keerlusproject. Daarnaast moeten er extra maatregelen komen om de impact op de wijk op te vangen. Zo wil de partij een hoogfrequente pendelbus die het volledige traject van tram 9 tot aan de Groenplaats bedient, met korte intervallen en realistische aansluiting op de rest van het netwerk.