Parkeerboetes en parkeren in buurtparkings worden fors duurder

Parkeerboetes en parkeren in buurtparkings worden fors duurder

19 november 2025

Het stadsbestuur (N-VA & Vooruit) wil de parkeerboetes verhogen van €44 naar €50. Dat blijkt uit documenten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA). Ook de buurtparkings worden fors duurder. Voor een buurtparking binnen de leien betaal je binnenkort €110 in plaats van €89 voor een maandabonnement. “Dit stadsbestuur kiest er niet alleen voor om de mensen op kosten te jagen met pestboetes, ze gaat de alternatieven die er zijn, zoals buurtparkings, ook nog eens duurder maken”, zegt Manal Toumi, fractieleider voor PVDA in de Antwerpse gemeenteraad. “Wie kan nu nog ontkennen dat het parkeerbeleid vooral draait om het spijzen van de stadskas? Met dit pestgedrag ga je mensen niet overtuigen om de wagen aan de kant te laten staan. We zouden er juist voor moeten zorgen dat er meer en betere alternatieven zijn.”

Nadat eerder dit jaar werd besloten om het betalend parkeren in Antwerpen uit te breiden, zullen ook de prijzen voor buurtparkings, park & rides en parkeerretributies gevoelig worden verhoogd. Dat blijkt uit verschillende besluiten die op de agenda staan van de Raad van Bestuur van MPA. 

Wie vandaag zonder geldige parkeervergunning geparkeerd staat, riskeert een retributie van 44 euro. Vanaf 2026 wordt dit bedrag opgetrokken naar 50 euro. Een verhoging van 13.6%. “Het nieuwe parkeerreglement voor betalend parkeren op straat wordt pas in december aan de gemeenteraad voorgelegd. Maar uit de MPA-documenten kan je nu al afleiden welke tarieven eraan komen,” zegt Toumi. De boetes voor mensen die zonder abonnement parkeren in een buurtparking worden namelijk al opgetrokken tot het niveau van de retributies voor foutparkeren op straat, die in december verhoogd zullen worden. Daaruit kun je dus afleiden wat het nieuwe bedrag voor de parkeerretributies zal worden. 

“Wij zeggen al sinds de eerste plannen voor de uitbreiding van het betalend parkeren in mei dat dit eraan zat te komen. Het was de enige verklaring waarom die uitbreiding zo snel moest worden doorgeduwd”, stelt Toumi. “Het stadsbestuur heeft dat keer op keer ontkend. Maar nu staat het zwart op wit te lezen. Met deze verhoging, plus de uitbreiding van het betalend parkeren met een roze zone in Hoboken en de omstreden evenementenzones, zal de stadskas op een pak extra inkomsten kunnen rekenen.“

Maar de verhoging van de parkeerboetes komt niet alleen. “Ook buurtparkings worden duurder”, weet Toumi. “Vanaf januari zullen de prijzen voor maandelijkse abonnementen stijgen.” De stad wordt opgedeeld in drie zones: de historische binnenstad, het deel binnen de ring, en de rest van Antwerpen. Het is vooral in die twee eerste zones dat de prijsstijging zich zal laten voelen. “Tot nu toe kostte een voltijds  maandabonnement in een buurtparking je als bewoner €89. Binnen de Leien betaal je vanaf januari €110 voor een maandabonnement, binnen de ring zal dat €100 worden.” 

Ook hier een stevige prijsstijging dus, tot 23.6%. “Onbegrijpelijk”, vindt Toumi. “Enerzijds wordt er gezegd dat men meer wil inzetten op buurtparkeren. Maar langs de andere kant drijven ze de prijzen wel stevig op. Het buurtparkeren was al erg duur. Buurtparkings zijn een belangrijke manier om de parkeerdruk te verminderen. Door die duurder te maken maak je ze net minder toegankelijk.”

Volgens de PVDA worden mensen op kosten gejaagd door het stadsbestuur, terwijl de alternatieven voor de auto steeds minder toegankelijk worden. “In 2026 starten de werken in de premetrotunnels, die voor heel wat hinder bij ons openbaar vervoer zullen zorgen”, zegt Toumi. “Dat het stadsbestuur nu beslist om niet alleen de parkeerboetes te verhogen, maar ook nog eens de buurtparkings duurder maakt, dat krijg je niet uitgelegd.” De PVDA vraagt aan het stadsbestuur om de prijsverhoging niet door te laten gaan, zowel wat buurtparkeren als boetes betreft. “Met dit pestgedrag ga je mensen niet uit hun auto krijgen. We moeten net inzetten op meer openbaar vervoer en meer en goedkopere buurtparkings, maar het stadsbestuur maakt de omgekeerde beweging”, besluit Toumi. 



Bijlage 1: De verhoging van de parkeerretributies 


Bijlage 2: de verhoging van de tarieven voor de buurtparkings