Warme mensen maken onderwijs

Mensen in het onderwijs werken vaak onder moeilijke omstandigheden. Of we nu les geven in OKAN of het nieuwe M-decreet moeten toepassen, we zijn voortdurend blootgesteld aan emotionele belasting. Bovendien worden we geconfronteerd met armoede, met druggebruik, of met gedragsproblemen in onze scholen en onze klassen.

Ondanks die moeilijkheden laten wij dag in dag uit zien dat wij het verschil maken. We leren nieuwkomers Nederlands, we nemen kinderen met specifieke noden op in het gewoon onderwijs, we laten ze erbij horen. We doen ook meer dan dat: we ondersteunen de gezinnen van onze leerlingen; we vullen zelfs lege brooddozen tijdens de middag.

Maar we geven ook aan waar de pijnpunten liggen in het onderwijs. Om die pijnpunten weg te werken en er iets aan te doen. We doen dat vanuit een hart voor onderwijs, een hart voor onze leerlingen en een visie over hoe ons onderwijs er zou moeten uitzien.

Op onze avond geven we het woord aan mensen uit de klas.

Gratis toegang met hapjes en drank aan democratische prijzen.

Iedereen is welkom!

Met getuigenissen uit:

• Onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers (OKAN)

Joke vertelt over het Zweedse Refu-Edu-project (Education for Refugee Youngsters). Zij is lerares OKAN (IMS Borgerhout) en pleegmoeder van een niet-begeleide Afghaanse asielzoeker.

An en Joris, lerares en coördinator OKAN-school Marco Polo.

• M-decreet en ondersteuningsnetwerken

Lien, lerares buitengewoon basisonderwijs St Jozef.

Jef, zorgcoördinator basisschool Heist-op-den-Berg.

• Centra voor Basiseducatie

Kristof, Ann en Manu zijn educatieve medewerkers bij Open School Antwerpen. Als vakbondsafgevaardigden speelden zij een voortrekkersrol in de succesvolle pensioenstrijd van de Centra voor Basiseducatie.

Mie Branders is huisarts bij Geneeskunde voor het Volk en gemeenteraadslid voor de PVDA in Antwerpen. Zij volgt in de gemeenteraad onder andere de onderwijsthema’s op.

17u: eten en drinken aan democratische prijzen

18u tot 20u: getuigenissen uit de klas en gesprek met aanwezigen