Hervorming tramnet on hold, PVDA reageert positief: “nu ook extra middelen voorzien”

De PVDA reageert positief op de beslissing van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters om de hervorming van het Antwerps tramnet on hold te zetten. “Dit is fantastisch nieuws voor al die mensen die al maanden opkomen voor tram 7, 4 en 2”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA. “Nu moeten er ook extra middelen worden vrijgemaakt om van Antwerpen een échte tramstad te maken.”

Minister van mobiliteit Lydia Peeters kondigde vandaag aan dat de hervorming van het Antwerpse tramnet on hold wordt gezet. Op die manier worden tram 4, 7 en 2 voorlopig gered. Volgens de PVDA is de beslissing een belangrijke overwinning voor de actiegroepen en burgerplatformen die zich al lang verzetten tegen de afbouw van de verschillende tramlijnen. “De afgelopen maanden hebben de mensen die opkomen voor tram 7, tram 4 en tram 2 de druk opgevoerd om de dienstverlening niet achteruit te laten gaan en daarvoor moet de minister nu plooien”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA. “Ook de PVDA lanceerde een petitie, verzamelde getuigenissen en kwam hier twee weken geleden nog voor op straat. Actie loont, zoveel is duidelijk.”

De hervorming van het tramnet wordt nu wel uitgesteld, maar daarmee is de dreiging voor de verschillende tramlijnen nog niet weggenomen. “De minister zal nu onderzoeken welke capaciteit aan trams er beschikbaar is”, zegt D’Haese. “Dat is een goede eerste stap, maar het volstaat niet. Om de dienstverlening er op vooruit te laten gaan, zal er ook extra geïnvesteerd moeten worden in de werking van De Lijn. Anders dreigt het behoud van tram 7 of tram 4 te leiden tot schrappingen elders op het net. En het kan niet de bedoeling zijn om de afschaffing van tram 7 in Mortsel en Berchem te compenseren met langere toestellen op lijn 15. Daarmee krijgen de mensen hun verbinding niet terug.”

De PVDA pleit er, nu de pauzeknop is ingedrukt, voor het hele tramplan voor 2022 te herbekijken. “Wat nu voorligt, volstaat gewoon niet”, zegt D’Haese. “Premetrostation Drink blijft er ongebruikt bij liggen terwijl er wel wordt geïnvesteerd in een nieuwe keerlus aan de Gitschottellei waar niemand op zit te wachten. Deurne Noord en Deurne Zuid verdienen een echte tramverbinding, in plaats van de geknipte lijn die nu wordt voorgesteld. Laat ons de extra tijd die nu vrijkomt gebruiken om te luisteren naar de mensen die het openbaar vervoer gebruiken en van Antwerpen een échte tramstad te maken.”

Je kan alle voorstellen van de PVDA terugvinden op www.slimmernaarantwerpen.be

Doe je mee?