Geef jouw idee over de Peperbus

Sinds 2018 is de Sint Jans-Evangelistkerk – de Peperbus – niet langer meer in dienst als een kerk. Er wordt gezocht en nagedacht naar een nieuwe invulling voor het kerkgebouw. Zo waren er de voorbije 2 jaar plannen om de kerk om te vormen tot een kantoorgebouw. Maar recent liepen de plannen spaak, de gesprekken met UNIZO mislukten. Daar staan we dus vandaag – met een lege kerk waarvoor niemand een geschikte invulling lijkt te vinden. Met de deur stevig op slot. Er zijn voorbeelden van andere steden en landen waar kerkgebouwen werden omgebouwd tot kantoren – hotels – winkelcentra. Maar PVDA Borgerhout vindt dat zo een gebouw in publieke handen moet blijven.

In Borgerhout wonen veel mensen in kleine huizen, zijn er weinig parken, is er veel drukte en veel verkeer. Zouden we zo een gebouw niet kunnen gebruiken als een stille ruimte, waar mensen die thuis weinig plaats hebben rust kunnen vinden, een boek kunnen lezen, muziek kunnen luisteren, rustig een praatje maken, studeren?

Wat is UW idee ?  Wat zou u willen zien in de Peperbus

Een bibliotheek? Een concert of theaterzaal? Een stilteplek? Plaats om te dansen? Een feestzaal voor buurtverenigingen?
In ieder geval is de Peperbus van Borgerhout en zijn bewoners. We zullen ze niet zomaar weggeven om er kantoren, winkels of een hotel van te maken. Maak van lege kerken terug voor wat ze in oorsprong bedoeld waren. Een plek om mensen rust te gunnen en samen te brengen.