Geef armoede geen kans

Wat moet het komende stadsbestuur prioritair doen? De armoede aanpakken! Zo luidde het duidelijke antwoord in onze Grote Bevraging. Maar op het Schoon Verdiep is armoede de olifant in de kamer. De politiek zwijgt erover en voert een bestraffend beleid van ‘eigen schuld, dikke bult’. Wij niet, wij willen mensen versterken.

"Wij zetten volop in op betaalbaar wonen, op voldoende degelijke jobs, op toegankelijke gezondheidszorg en onderwijs en op ontplooiing van talenten. Daar worden mensen sterker van en de stad ook. In alle stadswijken openen we laagdrempelige wijkhuizen waar mensen terechtkunnen voor hulp. Hulp met papieren, met energie- en telefoonfacturen die te hoog zijn, met woonproblemen... In dat wijkhuis werken buurtwerkers die bouwen aan een warme wijk en die mensen opzoeken die het moeilijk hebben.”

Lise Vandecasteele, OCMW-raadslid PVDA, 4e plaats Gemeenteraad 2018

Lees hier onze voorstellen voor een Stad zonder armoede.

3.000 Euro voor de strijd tegen armoede

Eddie is één van de vele werkende armen in België. Tijdens de vrieskou in februari slaakte hij een noodkreet. Hij woont met zijn dochtertje in een caravan en kreeg het er niet opgewarmd. Bovendien was zijn waterleiding kapot gevroren. Hij belde naar de bevoegde instanties, maar kreeg geen hulp. Hij vond gehoor bij Lise Vandecasteele en maakte samen met haar een filmpje als aanklacht. Het filmpje werd massaal bekeken. Veel mensen spraken schande en wilden helpen. De Antwerpse OCMW-voorzitter Duchateau (N-VA) reageerde dat hij niet moest helpen en stak de schuld op Eddie zelf. Uit protest startte Lise Vandecasteele een geldinzameling voor Eddie. Op korte tijd werd 3.000 Euro ingezameld om Eddie uit de nood te helpen en andere initiatieven te steunen die strijden tegen armoede.

Dit artikel verscheen ook in de 10de editie van De Franken Teut, het stadsmagazine van PVDA Antwerpen.