Geef armoede geen kans

In Antwerpen leeft meer dan één op vijf inwoners in armoede en een derde van de kinderen wordt geboren in een gezin in kansarmoede. Dat is een rijke havenstad onwaardig. We pakken de armoede aan, niet de armen. We zorgen voor betaalbare prijzen in de woonzorgcentra van het Zorgbedrijf en gaan de dakloosheid tegen via het ‘housing-first’ principe.

20240830-renewingWeb&App09-27

Dit stadsbestuur maakte haar woonzorgcentra fors duurder. De PVDA wil de factuur omlaag: de prijs van het rusthuis mag nooit hoger zijn dan je pensioen. Wij blijven strijden tegen privatisering: de zorg voor onze ouderen is geen winstmodel.

Ons voorstel:

• We verlagen de prijzen van de woonzorgcentra van het Zorgbedrijf. Op korte termijn streven we naar 300 euro minder, dat is de gemiddelde prijs van een publiek woonzorgcentrum in Vlaanderen.
  • We versterken het Zorgbedrijf als publiek en stedelijk bedrijf.
  • We veranderen de naam ervan naar ZorgGroep Antwerpen en pakken de doorgeschoten managerscultuur aan.

20240830-renewingWeb&App09-26

Iedereen heeft recht op een eigen thuis. Toch zijn steeds meer Antwerpenaren dak- of thuisloos. Dat is voor een rijke havenstad onaanvaardbaar. Via het “housing first”-principe zorgen we voor een woning voor iedereen. De stad doet geen uithuiszettingen meer in haar eigen woningen.

Ons voorstel:

• We zetten in op ‘housing first’. Dakloosheid bestrijden door mensen eerst van een stabiele woning te voorzien, en nadien in te zetten op gepaste begeleiding.
  • We voorkomen dat mensen uit hun huis worden gezet.
  • We voeren een moratorium in voor uithuiszettingen uit noodwoningen van de stad.

Armoede aanpakken, zo doen we dat