PVDA komt op voor alle kleuren van de regenboog op de Antwerp Pride

Verover de stad en zorg ervoor dat Antwerpen opkomt voor alle kleuren van de regenboog. Die ambitie brengt de PVDA naar voor op 11 augustus tijdens de Antwerp Pride. We bouwen tijdens de parade een feest voor de diversiteit, ondersteund door de beats van onze bakfietsDJ, en brengen tegelijk onze visie op hoe we van Antwerpen een echte inclusieve Rainbowcity kunnen maken

Want een echt inclusief regenboogbeleid gaat verder dan hier en daar een likje verf in een kleur van de regenboog. Het stadsbestuur ziet deze initiatieven als een marketingtruk, om toeristen aan te trekken, en ziet holebi- en transfobie als een probleem van uitsluitend één bevolkingsgroep. Ze maakt schaamteloos misbruik van de strijd voor gelijke rechten voor LGBT+ personen en van de organisaties die hier al jarenlang voor ijveren, om de stad te verdelen en Antwerpenaren tegen elkaar op te zetten. Discriminatie kan je niet tegen gaan door anderen te discrimineren, maar enkel door te verbinden en samenwerken. Daarom stelt de PVDA een heel ander regenboogprogramma voor. Een programma dat steunt op de expertise van de LGBT+ organisaties op het terrein en de Antwerpenaren met elkaar verbindt in plaats van hen verdeelt.

Ons programma steunt op vier pijlers waarmee we van Antwerpen een regenboogstad willen maken:

• We zorgen ervoor dat de vele organisaties die dag in dag uit op strijden tegen discriminatie onafhankelijk hun expertise kunnen inzetten en stimuleren hen om samen te werken om bijvoorbeeld tegelijk racisme en LGBT+ discriminatie aan te pakken.
  • We pakken vanuit de stad discriminatie hard aan via, onder meer, praktijktesten.
  • We zien het onderwijs als de hefboom in onze strijd voor gelijke rechten voor LGBT+ personen. Zo willen we een gay-straight alliance oprichten in elke school. In deze jongerenorganisaties werken de jongeren zelf aan een school en wijk zonder discriminatie.
  • We bouwen aan stadsdiensten met medewerkers die opgeleid zijn in de LGBT+ thematiek en die afspiegeling zijn van de diversiteit in de samenleving op alle vlakken.

Zo willen we opkomen voor alle kleuren van de regenboog en bouwen aan een stad waar iedereen zich thuis voelt. Meer informatie over ons programma Regenboogstad vind je hier.

In de Pride week stellen we onze punten voor op drie verschillende momenten: