“Tot hier en niet verder, actievoeren is geen misdrijf"

“Tot hier en niet verder, actievoeren is geen misdrijf

Uit heel het land kwamen actievoerders afgezakt naar het Antwerps Justitiepaleis om 2 syndicalisten te ondersteunen tijdens hun proces. Bruno Verlaeckt, voorzitter ABVV regio Antwerpen, en Tom, ABVV-vakbondsafgevaardigde bij chemiebedrijf Arlanxeo, werden 2 jaar geleden tijdens een vakbondsactie opgepakt. Nochtans verliep de actie zonder incidenten. Ze worden beschuldigd van 'kwaadwillige belemmering van het verkeer' en riskeren zware straffen, zelfs een gevangenisstraf!

De aanwezige manifestanten waren niet enkel kameraden van de eigen vakbond, maar ook militanten van het ACV en het brede middenveld. Kris Van der Parre, ACV delegee uit de zorg legt uit: “Het is een aanval op heel de vakbond, het proces is een bedreiging voor elke manifestant.”

Er waren bussen uit Luik, Namen, Charleroi, Gent... Jan Ceulemans, ABVV delegee van de luchthaven in Zaventem: “Wij komen onze solidariteit betuigen. Van het stakingsrecht moeten ze afblijven. Ook op de luchthaven kennen we dat. Door piketten te verbieden, minimumdienstverlening in te voeren of interimmers toe te laten, hollen ze dat recht helemaal uit en stelt het niets meer voor. Zonder het recht op staken kunnen wij ons niet meer verdedigen en wordt de neoliberale agenda zonder meer doorgevoerd”. Nefertiti, militant van de bediendenvakbond BBTK: "Onze ouders en grootouders hebben gevochten voor democratische rechten. We laten dat niet afnemen.”

Véronique Coteur van de vredesbeweging Intal: “Al meer dan 10 jaar ben ik actief in de campagne ‘Stop The Killings’ om op te komen voor bedreigde vakbondsactivisten in het Zuiden. Nooit gedacht dat ik dit zou meemaken in België. Als de rechter dit artikel toepast, dreigt straks de veroordeling voor elke manifestant.” Na het proces eindigde Bruno Verlaeckt met een strijdbare speech: “Dit proces vindt niet toevallig plaats in Antwerpen. Overal in België organiseerden wij die dag piketten om te protesteren tegen het asociaal beleid van de regering. Hier in Antwerpen besliste men ons te vervolgen. De procureur vroeg tijdens de zitting een straf van 'eventueel 6 maanden'. Het gaat hem niet om de zwaarte van de straf maar om een principiële, preventieve veroordeling. Gericht aan iedereen die in de toekomst nog piketten wil zetten om het stakingsrecht effectief uit te oefenen. Zonder stakingsrecht is er geen democratie mogelijk."

De uitspraak van dit belangrijke proces vindt plaats op vrijdag 29 juni. Solidariteit met de twee ABVV-syndicalisten is opnieuw op zijn plaats. Afspraak: 8u30, Bolivarplaats, Antwerpen.

Meer lezen:

Foto's bovenaan: Karina Brys