Zes genomineerden voor de Franken Teut 2018 prijs

Met de Franken Teut prijs wil PVDA Antwerpen initiatieven en organisaties in de bloemetjes zetten, die al te dikwijls in de marge van de grote verslaggeving blijven. Mensen die eigenlijk alle aandacht verdienen, omdat ze opkomen voor meer rechten, een rechtvaardige en gezonde samenleving, voor betere levensomstandigheden, voor een toegankelijke cultuur, ...

Zes genomineerden weerhielden we voor de Franken Teut 2018 prijs. Hieronder vind je een woordje uitleg bij elke genomineerde. De stemming is afgelopen. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de prijsuitreiking op de nieuwjaarsreceptie van de PVDA op vrijdag 18 januari 2019 in het Zuiderpershuis. U bent hartelijk welkom!

De zes genomineerden voor de Franken Teut 2018 prijs zijn:

• Koor “Onze Rijkdom”
    De zangers van het koor “Onze Rijkdom” zingen zelfgeschreven teksten geïnspireerd door hun bestaan. Een koor bestaande uit mensen van diverse afkomst, allemaal met ervaring in armoede. Onder leiding van zanger/acteur Hans Van Cauwenberghe zingen, rappen en vertellen ze over vriendschap, kinderen, hoge diploma’s zonder waarde, over hoe we allemaal verschillend en toch gelijk zijn. Ze stonden de afgelopen jaren op podia van Oostende tot in Amsterdam, in het Vlaams Parlement, op onze meeting “Viva la Città!” en brachten ondertussen ook al hun eerste cd uit. “Onze Rijkdom” blijft een breed publiek ontroeren en verbazen!

• Werkgroep Antwerpen Toegankelijk
    De Werkgroep Antwerpen Toegankelijk (WAT) is samengesteld uit leden van verschillende verenigingen van en voor personen met een handicap. Sinds 2005 is de WAT de werkgroep toegankelijkheid van de Adviesraad voor Personen met een Handicap van de stad Antwerpen. De WAT adviseert rond de ontwerpen voor nieuwe (openbare) gebouwen en ruimtes alsook rond werven, waarbij de toegankelijkheid of de doorgang voor mensen met een handicap al te dikwijls vergeten wordt. Daarnaast sensibiliseert de werkgroep ook stadspersoneel, architectuurstudenten en zelfs gewone burgers met vormingen en inleefmomenten.
    Meer info

• Antwerpse metaalvakbonden winnen belangrijke rechtszaak voor stakingsrecht (Case New Holland)
    Toen de 800 arbeiders van tractorbedrijf Case New Holland industrial (CNHi) in de Antwerpse haven in staking gingen, probeerde de directie die met alle middelen te breken. De arbeiders en hun vakbonden ABVV Metaal en ACV Metea hielden vol en wonnen de krachtmeting. De Antwerpse metaalbonden trokken bovendien naar de rechtbank om het stakingsrecht te beschermen... en behaalden ook daar een overwinning!

• De werknemers van LIDL en hun vakbonden
    Begin april 2018 liep de emmer over bij de werknemers van Lidl: te hoge werkdruk, te weinig personeel. De noodkreet werd straal genegeerd door de directie. Wat volgde was het startsignaal voor een historische sociale strijd in de winkelketen. Gedurende 8 dagen gingen meer dan 128 Lidl-winkels in staking. Ook in Antwerpen werd spontaan gestaakt in vele winkels. De werknemers voerden met de steun van hun vakbonden een moedige strijd tegen een arrogante directie. Ze zaten op hun tandvlees maar wonnen uiteindelijk: in elke vestiging werd 1 extra voltijdse werknemer aangeworven.

• 2-spraak: samen praten
    2-spraak koppelt anderstalige nieuwkomers aan 'native speakers', Antwerpenaars die wekelijks met de hen toegewezen persoon afspreken en Nederlands spreken. Zo werkt men aan spreekvaardigheid en woordenschat, aan het overwinnen van spreekangst, alsook aan een warmere stad en meer begrip voor elkaars gebruiken en levenswijze. 2-spraak is een initiatief van Samenlevingsopbouw Antwerpen stad.

• Filter Café Filtré actieteam Antwerpen
    In het voorjaar van 2018 kwamen ouders van een school in Brussel spontaan op straat na een alarmerende Panoreportage over de luchtvervuiling in de buurt van scholen. De actie die de naam Filter Café Filtré kreeg was een onverhoopt succes. Er werd besloten om verder te gaan. De actie kreeg ook heel veel navolging en dat in het hele land. In Antwerpen werd in meer dan 50 scholen actie gevoerd voor een gezonde, leefbare en veilige schoolomgeving. Iedere vrijdagochtend werden de schoolstraten een kwartier afgesloten. Het Filter Café Filtré actieteam Antwerpen leidde dit in goede banen.
    Meer info

[Foto bovenaan: uitreiking de Franken Teut 2015 prijs aan de arbeiders van Qualiphar Bornem]