PVDA wil Antwerpse jongeren versterken om gevecht tegen homofobie op school aan te gaan

Naar aanleiding van de Antwerp Pride, stelt de Antwerpse PVDA haar stadsprogramma tegen discriminatie op school, op straat en in de wijk voor. De partij voorziet een belangrijke rol voor jongeren om zelf op te komen tegen discriminatie. Dat het broodnodig is om actie te ondernemen, bleek gisteren nog uit een geval van extreem gewelddadige homofobie in Gent. Op woensdag 8 augustus, gaat de PVDA met een panelgesprek dieper in op haar voorstellen.

“Veel Antwerpse jongeren liggen wakker van racisme en discriminatie,” zegt Jos D’Haese, woordvoerder van de Antwerpse PVDA. “Uit onze enquête bij duizenden Antwerpse scholieren staat dit met stip op 1. Maar het is vaak onduidelijk hoe ze er tegenin kunnen gaan. Daarom willen we een brede diversiteitsorganisatie oprichten in elke Antwerpse school, geïnspireerd op succesvolle buitenlandse voorbeelden.”

In Nederlandse scholen bijvoorbeeld, bestaan al enkele jaren zogenaamde ‘Gay-Straight Alliances’. Dat zijn organisaties van jongeren die samen holebi- en transfobie tegengaan, net als racisme en andere vormen van discriminatie. “We willen net als in Nederland steunen op de kracht van de jongeren zelf om op te komen tegen discriminatie”, legt D’Haese uit. “Want een discussie met je vrienden is vele malen sterker dan wat een volwassene je probeert te vertellen. Als jongeren, met welke achtergrond dan ook, samenkomen om iets te doen tegen racisme en discriminatie overstijgen ze alle vooroordelen. Dat merken wij zelf elk jaar bij wanneer we ons diversiteitsfestival DiverCity houden in Park Spoor Noord. Door in de scholen jongeren aan te zetten zich te organiseren, kunnen we die kracht ook daar lanceren.”

Een cruciale partner bij dit project is volgens de PVDA het stevige netwerk van holebi- en transgenderverenigingen dat Antwerpen rijk is. “Hun expertise, zowel in het coachen van leerkrachten over het thema als het ondersteunen van de Gay-Straight Alliances, is goud waard”, zegt D’Haese. “Daarom wil de PVDA middelen vrijmaken om vanuit het middenveld een stedelijke coördinator aan te stellen die scholen en jongeren ondersteunt om echt inclusief te worden.”

“Bouwen op de kracht van de organisaties in onze stad om jongeren te versterken, dat is de kern van onze unieke aanpak. Want enkel door te steunen op mensen kan je discriminatie echt de stad uit helpen”, sluit de woordvoerder af.

Het volledige regenboogprogramma, met een stadsbrede strijd tegen discriminatie vind je hier.

Op woensdag 8 augustus om 20u houdt de PVDA een panelgesprek ‘Rainbow City’ met Ben Van Duppen, voorzitter van Mix, het LGBT+ netwerk van de PVDA, Maggy Doumen, lid van de raad van bestuur van Çavaria en Adel Khelifi, actief in een Gay-Straight Alliance. Alle informatie kan je hier terugvinden.

Peter Mertens, lijsttrekker gemeenteraad
Mie Branders, gemeenteraadslid