PVDA verwerpt nieuw tramplan en stelt alternatief voor

Het nieuws dat ook in het nieuwe Antwerpse tramplan lijnen worden geschrapt, maakt veel reacties los. Ook oppositiepartij PVDA verzet zich tegen de plannen. “Tram 7 redden door tram 15 en tram 4 op te offeren, dat is echt onaanvaardbaar”, reageert Vlaams parlementslid Jos D’Haese. “Dit plan is in hetzelfde bedje ziek als het vorige: het mag weer allemaal niets kosten en het is de reiziger die dat zal voelen. De PVDA roept op om reizigers en chauffeurs inspraak te geven in het hertekenen van het Antwerpse tramplan en stelt meteen ook een alternatief voor: ‘Slimmer naar Antwerpen’.

De redding van tram 7 die vorige week in de pers bekend werd gemaakt, blijkt een serieuze keerzijde te hebben. Tramlijnen 4 en 15 worden in het nieuwe tramplan geschrapt, waardoor tussen linkeroever en het Centraal Station binnenkort nog slechts twee tramlijnen rijden. “Hebben Koen Kennis en de Vervoerregioraad dan niets geleerd heeft uit het fiasco van het vorige plan?”, vraagt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA zich af. “Als men echt denkt dat men het protest daartegen kan smoren door tram 7 te redden ten koste van andere lijnen, dan kent men de Antwerpenaar nog niet. Deze stad verdient beter dan dit knip en plakwerk. Met gerichte investeringen kan onze mobiliteit op korte tijd een pak beter."

“We krijgen veel getuigenissen van ongeruste reizigers na het uitlekken van het nieuwe tramplan in de pers”, zegt D’Haese. “Dat tram 7 behouden blijft is natuurlijk een goede zaak. Maar tram 15 die in de plaats geschrapt wordt, rijdt ook niet bepaald leeg rond. Zonder die lijn kunnen reizigers uit Mortsel en Berchem niet meer rechtstreeks naar de centrale knooppunten aan het Centraal station en het Operaplein. En een snel ondergronds traject vervangen door een tram die bovengronds vaak mee vastzit in het verkeer, maakt de reistijden langer. In Hoboken blijft men bij de plannen om tram 4 te schrappen. Op Linkeroever verdwijnen zo maar liefst twee tramlijnen die passeren aan de gloednieuwe Park & Ride met 1500 parkeerplaatsen.”

“Dit soort plannen kan je toch alleen maken als je potdoof bent voor de reiziger en de chauffeurs?”, vraagt D’Haese zich af. “Er is geen enkele democratische inspraak. De plannen worden op vervoerregioraden en schepencolleges uitgetekend, pas daarna komen flarden informatie in de krant. Men neemt de reizigers en chauffeurs, die het openbaar vervoer nochtans het best kennen, gewoon niet serieus.” Volgens de PVDA ontbreken ook de middelen om het tramnet te verbeteren. “De Vlaamse regering wil gewoon niet investeren in openbaar vervoer. Daardoor zorgt de vooruitgang voor de ene reiziger voor de achteruitgang van een andere, terwijl de noden overal hoog zijn. Zo zijn er altijd winnaars en verliezers.”

De PVDA roept daarom op om te investeren in het openbaar vervoer, zodat hervormingen voor een vooruitgang van alle reizigers kunnen zorgen. “Laat ons het over een andere boeg gooien”, zegt D’Haese. “Een beter openbaar vervoer  is een cruciale hefboom, of het nu gaat over de mobiliteit, schone lucht of het klimaat. In ons alternatief ‘Slimmer naar Antwerpen’ zorgen we met gerichte investeringen voor een vlotter verkeer in de stad. Wij roepen reizigers en personeel dan ook om op om de nieuwe tramplannen naar de prullenmand te verwijzen en in actie te komen voor een sterk en kwalitatief openbaar vervoer.”