PVDA start campagne tegen de uitverkoop van het ZorgBedrijf

Het ZorgBedrijf Antwerpen bereidt volop een privatisering voor, daarbij wil het stadsbestuur ook delen verkopen aan externe commerciële bedrijven. De linkse oppositiepartij PVDA toonde zich al lang felle tegenstander van deze plannen. Gemeenteraadslid Lise Vandecasteele lanceert vandaag een campagne met een petitie, affiches en stickers. “Antwoorden van de CEO bevestigen dat de lonen van onder meer de poets- en strijkdienst serieus zullen dalen en dat er niet verholpen zal worden aan de hoge huurprijzen voor de bewoners.”

Op de gemeenteraad van 31 mei werd de privatisering van het ZorgBedrijf goedgekeurd. Op 1 juni zou de privatisering van start gaan. “Ondanks beloftes dat dat wel snel in orde zou komen, ontbreekt nog steeds enig wettelijk kader voor een privatisering van het ZorgBedrijf.” zegt Lise Vandecasteele, die ook Vlaams parlementslid is. “Het ZorgBedrijf is aldus genoodzaakt de plannen uit te stellen, maar wij willen de plannen ook laten afstellen. We stellen vast dat de 1200 personeelsleden van de ondersteunende diensten en van de dienstencheque-activiteiten er met 300 à 400 euro per maand (!) op zullen achteruitgaan. Antwoorden van de CEO op vragen van ons bevestigen dat.”

Het ZorgBedrijf Antwerpen is vandaag de duurste van alle openbare woonzorgcentra van Vlaanderen, die vaststelling deed Vandecasteele reeds eerder op basis van de gegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid. “Er is geen enkele intentie om die huurprijzen te doen zakken tot het gemiddelde niveau in Vlaanderen, ook dat blijkt uit het antwoord op onze vragen over de privatisering.” gaat Vandecasteele verder. “Door een kwart van het vastgoed te verkopen denkt men snel geld in het laatje te krijgen, maar men vergeet dat er vervolgens in de verdere toekomst een geïndexeerde huur moet betaald worden. Op lange termijn komt dat niet goedkoper uit.”

Samen met enkele collega’s klopt Lise Vandecasteele de campagne tegen de privatisering af met een affiche “Stop de privatisering van het Zorgbedrijf. Voor betaalbare, kwaliteitsvolle en publieke zorg.” Ze halen petities op bij bewoners.

Fotoverslag