PVDA pleit voor openbaarheid en investeringen in Antwerps openbaar vervoer

Het tramnet 2020 dat vandaag in de krant verscheen als mogelijke blauwdruk voor de plannen van de Vervoerregio Antwerpen voorspelt volgens de PVDA niet veel goeds. “Uit deze plannen blijkt duidelijk dat we het openbaar vervoer in Antwerpen niet vlot getrokken zullen krijgen binnen het huidige besparingskader”, zegt Vlaams parlementslid Jos D’Haese. “We hebben meer middelen nodig én een duidelijke visie. Het houdt toch geen steek om populaire tramlijnen af te schaffen om ergens anders tunnels te kunnen openen?” De PVDA roept om het debat over het Antwerpse openbaar vervoer open en bloot te voeren. “Haal deze discussie uit de achterkamers”.

Vandaag lekte het tramnet 2020, een mogelijke blauwdruk voor de plannen van de vervoerregio Antwerpen. Volgens de PVDA voorspellen die niet veel goeds voor het openbaar vervoer in en rond Antwerpen. “Als je naar deze plannen kijkt, is het duidelijk dat we het openbaar vervoer in Antwerpen niet vlot getrokken zullen krijgen binnen het huidige kader van besparingen”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de linkse partij. “Het is overduidelijk dat er meer middelen nodig zijn.”

Daarnaast vraagt de PVDA zich ook af welke visie er achter de huidige plannen zit. “Op de Antwerpse gemeenteraad geraakte schepen Kennis (N-VA) niet verder dan een vage uitleg over het leggen van enkele puzzelstukken”, zegt D’Haese. “Maar de grote vraag is: wat staat er op de puzzeldoos? Het houdt toch geen steek om populaire tramlijnen af te schaffen om ergens anders tunnels te kunnen openen?”

De PVDA is een voorstander van het uitbreiden van het openbaar vervoer, ook naar de rand van de stad. “Openbaar vervoer kan de ruggengraat zijn van onze mobiliteit”, zegt D’Haese. “Maar dan zijn er wel uitbreidingen nodig. Wij pleiten al langer voor een singeltram op de bestaande NMBS-sporen langs de Ring en een lightrail naar de haven voor de 60.000 mensen die daar werken. Die voorstellen werden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen gretig overgenomen door andere partijen, laten we daar werk van maken.”

“Het wordt tijd dat de N-VA klare wijn schenkt”, zegt D’Haese. “Koen Kennis is schepen van mobiliteit en voorzitter van de Vervoerregioraad. Zijn partij zit in de Vlaamse regering én levert de voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn. De N-VA heeft alle troeven om De Lijn te versterken en een publiek debat te starten over de toekomst van ons openbaar vervoer, maar ze verkiest om aan achterkamerpolitiek te doen en De Lijn een hongerdieet op te leggen. Daarmee voedt ze de ongerustheid bij reizigers en personeel. Het wordt tijd dat de kaarten op tafel worden gelegd.”