PVDA Linkeroever lanceert petitie voor grotere frequentie overzet

"Een stad op mensenmaat betekent dat je inspeelt op het groeiend aantal fietsers en voetgangers. We waren dan ook tevreden dat in juli 2017 de overzetboot werd ingelegd. Maar spijtig genoeg is die geen volwaardig alternatief voor de Sint-Annatunnel, beter gekend als de voetgangerstunnel", zucht PVDA-districstraadslid Nadine Peeters. "Want de overzet vaart maar elk half uur en je moet goed zoeken om hem te vinden."

"Hoe het wel kan, zien we in Amsterdam: elke 5 minuten is er een veer over het IJ. Verschillende boten kruisen elkaar en zo hebben elke dag 46.000 pendelaars nut van dit veer", vertelt Nadine Peeters enthousiast. "De aanlegplaatsen zijn goed aangesloten op fietsnetwerk en openbaar vervoer."

Op de gemeenteraad van 2 mei vroeg de PVDA-fractie om de overzet regelmatiger te laten varen. Het stadsbestuur vond dit niet nodig want "de boot zit niet eens halfvol". "Straffe uitspraak want diezelfde week zaten de boten zowel 's ochtends als 's avonds overvol", zegt het districtsraadslid verontwaardigd. "We horen van alle kanten dat de mensen een betere dienstverlening willen."

Omdat er vanaf de zomer grotere renovatiewerken starten aan de liften en daarna aan de roltrappen in de voetgangerstunnel, vinden we het echt nodig om die vraag naar een regelmatiger overzet te blijven stellen. Met meer mensen. Daarom dat we met de lokale PVDA-werking op Linkeroever deze petitie gelanceerd hebben. Zet vaart achter de overzet. Een simpel en positief voorstel!

TEKEN DE PETITIE

Bekijk de reportage van ATV: