WOONSTAD

Een stad is in de eerste plaats een plek waar mensen wonen en samenwonen. Wonen is een grondrecht, maar in Antwerpen is het een voorrecht geworden. Een kwaliteitsvolle betaalbare woning is nochtans essentieel om een goed leven te leiden. De wooncrisis verdiept zich, wonen wordt onbetaalbaar, maar het stadsbestuur steekt de kop in het zand. Hoog tijd het heft in eigen handen te nemen. We geven de vastgoedbaronnen niet langer vrij spel, maar leggen regels op om betaalbare woningen te bouwen. We begrenzen de huurprijzen, maken komaf met ongezonde, onveilige woningen en investeren zelf in betaalbare woningen. Dat zijn investeringen die zichzelf dubbel en dik terugverdienen en de Antwerpenaren een toekomst in onze stad garanderen.

Wat wij willen

Een. De huurprijzen begrenzen op basis van objectieve criteria en de kwaliteit van huurwoningen verbeteren.

Twee. Met de Antwerpse woonregel zorgen we dat grote bouwprojecten uit minstens een derde betaalbare en een derde sociale woningen bestaan.

Drie. De stad neemt zelf initiatief in het woonbeleid

• We zetten een ambitieus bouwtraject uit om naar 20 procent sociale woningen te evolueren en bouwen ook bijkomende betaalbare huur- en koopwoningen.
  • Stadsontwikkelingsmaatschappij AG Vespa en woonmaatschappij Woonhaven werken hiervoor samen met rechtstreekse inspraak en controle van de inwoners.
  • AG Vespa zorgt voor de bouw, renovatie en isolatie van de betaalbare huur- en koopwoningen.
  • We gebruiken het recht van voorkoop van de stad om gronden en gebouwen te verwerven voor betaalbaar wonen en sociale huisvesting.

Vier. Huurders krijgen steun

• Ieder district krijgt een Woonkantoor waar je terecht kan met al je woonvragen: van te hoge huurprijs tot hulp bij dakisolatie.
  • De huurprijzen van studentenkoten worden begrensd. De universiteit en hogescholen investeren terug in eigen betaalbare koten.
  • Racisme en discriminatie pakken we aan met proactieve praktijktesten.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Een plan voor een moderne en toegankelijke sociale huisvesting

• Er komt een ambitieus bouwplan voor nieuwe sociale woningen dat streeft naar 20 procent sociale woningen.
  • Een op de vijf sociale woningen staat leeg, dat kan niet. Door gefaseerde planning van de renovaties en voldoende financiering beperken we deze leegstand.
  • De samenwerking met commerciële leegstandbeheerders voor sociale woningen zetten we stop.
  • De huurprijzen van sociale woningen ontkoppelen we van de marktprijzen, de gemeenschappelijke kosten ervan plafonneren we en we maken van huurcontracten van onbepaalde duur weer de norm.
  • Sociale huurders verdienen een degelijke woning. Schimmelwoningen zijn uit den boze. We versterken de dienstverlening door Woonhaven aan de sociale huurders.
  • Vertegenwoordigers van de bewoners van sociale woningen krijgen een doorslaggevende stem in het beleid. We richten opnieuw een belangenvereniging van Antwerpse sociale huurders op, een PASH.2.0.
  • De negatieve behandeling van sociale huurders waarbij ze weggezet worden als fraudeurs en profiteurs, moet stoppen. Asociale pestmaatregelen schaffen we af.

Zes. Betaalbare koopwoningen in Antwerpen

• Bouwpromotoren dienen in grote nieuwbouwprojecten minstens een derde betaalbare woningen te voorzien.
  • Om speculatie met woningen te bestrijden, verstrengen we de leegstandsheffing en de belasting op onbebouwde percelen.
  • De woonkantoren ondersteunen kopers bij de renovatie van hun woning. Kleine eigenaars worden zoveel mogelijk ondersteund.
  • Absurde bouwregels schaffen we af, zoals de 5000 euro belasting voor het ombouwen van een inpandige garage tot een woonruimte.

Meer achtergrondinformatie

Zeven. We verhogen de woonkwaliteit met publieke isolatiegolven en steun voor renovaties

• AG Vespa brengt de isolatiestand van huizenblokken in kaart en organiseert wijk per wijk en straat per straat renovaties. Zo laten we een renovatiegolf over de stad rollen.
  • Via een derde-betalersysteem schieten we energiebesparende renovaties voor. De kosten worden terugbetaald via de besparing op de energiefactuur.
  • De woonkantoren bieden steun en advies bij renovaties. We voorzien ook in renteloze leningen.

Meer achtergrondinformatie

Acht. We binden de strijd aan met de vastgoedbaronnen, speculanten en huisjesmelkers

• Er is een grote nood aan schoolgebouwen, crèches, sportzalen, fuifzalen… Stedelijke gronden en gebouwen behouden in de eerste plaats hun publieke functie.
  • We voeren een moratorium in op de verkoop van publieke gronden en patrimonium. De stad behoudt altijd haar eigendom en werkt met de formule van erfpacht of huur.
  • Nieuwe bouwprojecten worden pas gegund als ze ook voorzien in ruimte voor sociale voorzieningen zoals huisartsen, scholen, crèches en buurtlokalen. Bij de inplanting ervan betrekken we de buurt actief.
  • We richten een autonoom stadsbedrijf in dat waakt over de stedenbouwkundige kwaliteit en als tussenschot dient tussen schepencollege en ontwikkelaars.
  • De draaideur tussen vastgoedbaronnen en de stedelijke politiek doen we dicht. We voeren een afkoelingsperiode in van vijf jaar tussen een publiek en privé mandaat in dezelfde sector.
  • Na drie jaar leegstand wordt een pand van een projectontwikkelaar of vastgoedspeculant automatisch overgedragen aan AG Vespa of Woonhaven.
  • Leegstand mag geen businessmodel zijn. We voeren een verbod in op leegstandsbeheer door winstgevende organisaties.
  • Om leegstand in kaart te brengen controleren buurtregisseurs systematisch de wijken en richten we een meldpunt voor inwoners in.
  • Gekende huisjesmelkers komen op een zwarte lijst en mogen geen panden meer verhuren in Antwerpen.
  • We verdubbelen het aantal woningcontroleurs in Antwerpen.