Haal het verkeer uit de knoop

Antwerpen staat stil, wij gaan het weer in beweging brengen. Met gratis en beter openbaar vervoer zorgen we dat de trams en bussen betrouwbaar en toegankelijk zijn, zodat ze een volwaardig alternatief op de wagen worden. Daarnaast zorgen we er met buurtparkings voor dat de parkeerdruk in de wijk afneemt.

20240830-renewingWeb&App09-28-1

De PVDA kiest resoluut voor stipt en comfortabel openbaar vervoer, met een uitgebreid nachtnet, toegankelijke haltes en roltrappen die werken. In steden als Duinkerke en Luxemburg rijden tram en bus vandaag zelfs gratis en voor niks. Waarom zou dat in Antwerpen niet kunnen?

Ons voorstel:

• We maken werk van stipt en comfortabel openbaar vervoer.
  • We gaan voor een uitgebreid nachtnet, maken haltes toegankelijk en zorgen dat de roltrappen werken.
  • De stad maakt gebruik van voorfinanciering om investeringen te versnellen en van slimme lichtenregeling zodat bus en tram niet voor het rood moeten wachten.
  • We maken het openbaar vervoer in Antwerpen gratis.

20240830-renewingWeb&App09-29

In plaats van dure parkeertarieven, wil de PVDA inzetten op buurtparkings. We onderhandelen om parkings van warenhuizen en stadsdiensten ‘s avonds en ‘s nachts open te stellen. Zo verlagen we de parkeerdruk in de wijken en creëren we tegelijk ruimte voor extra groen.

Ons voorstel:

• We willen buurtparkings in alle wijken van de stad.
  • We onderhandelen met warenhuizen, kantoorgebouwen en stadsdiensten om hun parkings na de werkuren open te stellen voor de buurt.
  • We voorzien betaalbare parkeerplaatsen voor buurtbewoners in ondergrondse garages van private parkeerbedrijven.
  • We bouwen waar nodig nieuwe compacte garages bij.