Parkeren op buurtparkings

Wat we willen

We willen buurtparkings in alle wijken van de stad waar er een tekort aan parkeerplaatsen is. We onderhandelen om parkings van warenhuizen en stadsdiensten na de werkuren open te stellen. We voorzien dat er betaalbare parkeerplaatsen voor de buurtbewoners komen in de dure ondergrondse parkings van private parkeerbedrijven. Waar nodig bouwen we nieuwe parkeergarages. Zo zorgen we voor minder frustratie, verkeer en foutparkeren en kunnen we ruimte vrijmaken voor de buurt.

Waarom is dat nodig?

Parkeren in Antwerpen, is niet gemakkelijk. In heel wat wijken en districten zoals Antwerpen centrum, Borgerhout, Merksem, Deurne-Noord of het Kiel is het vaak een uitdaging om een parkeerplaats te vinden, zeker ’s avonds na het werk. Uren rondrijden op zoek naar een plekje is niet alleen ongelooflijk frustrerend, het zorgt ook voor veel extra verkeer in onze woonwijken. En al die stilstaande auto’s nemen heel wat openbare ruimte in, die we ook zouden kunnen gebruiken voor meer open of groene ontmoetingsruimte.

Met de PVDA leggen we de lat hoog. We willen gratis en beter openbaar vervoer en vlot en veilig fietsen in de stad. Wij willen een stad waarin minder mensen een auto nodig hebben. Aan die ambitie ontbreekt het het huidige stadsbestuur totaal. Gevolg: vandaag kan je vaak gewoon niet zonder wagen. Heel wat Antwerpenaren werken op plekken waar je met het openbaar vervoer nauwelijks geraakt, of op uren waarop er geen bussen rijden. Ook om je kinderen naar hun hobby te brengen of om grote boodschappen te doen heb je vaak een auto nodig. Maar dan moet je ook kunnen parkeren als je thuis komt. Vandaag is het kiezen: ofwel telkens hopen dat je een plekje vindt, ofwel een fortuin uitgeven voor een plaats in een parkeergarage. Als die er überhaupt al is. Door in te zetten op betaalbare buurtparkings willen we de parkeerdruk verlagen en publieke ruimte vrijmaken.

Hoe bieden onze voorstellen een antwoord op de problemen?

Veel mensen gebruiken hun auto overdag. ’s Avonds moeten ze heel lang naar een parkeerplaats zoeken voor de nacht. Net dan staan heel wat parkeerterreinen van winkels, bedrijven en openbare diensten leeg. De oplossing ligt voor de hand: zorg dat buurtbewoners daar tijdens de sluitingsuren hun wagen kunnen achterlaten. Dat nemen we op in het vergunningsbeleid. Met een duidelijke signalisatie en automatische nummerplaatherkenning kan je garanderen dat alleen mensen met een bewonerskaart die zich registreren, op deze buurtparkings kunnen parkeren, en enkel tijdens de toegelaten uren. En als iemand te lang blijft staan, komt de stad tussen. Dit systeem bestaat vandaag al op buurtparking Plantinkaai aan Sint-Andries: om de parkeerdruk in de wijk te verlagen kunnen geregistreerde buurtbewoners er hun auto kwijt. De stad zet veel te weinig in op zulke initiatieven. Buiten het stadscentrum is in heel veel wijken met hoge parkeerdruk geen buurtparking te vinden.

Naast die ’s nachts leegstaande parkings, zijn er ook meer dan 5000 parkeerplaatsen in de grote publieke parkings in het stadscentrum. Terwijl de parkeerdruk bovengronds enorm is, staan ondergronds plaatsen leeg omdat ze peperduur zijn. Die grote parkings zijn wel eigendom van de stad, maar worden uitgebaat door commerciële spelers die er grof geld aan verdienen. Interparking, dat onder meer de ondergrondse parking aan de Rooseveltplaats uitbaat, maakte in 2023 Europees maar liefst 37 miljoen euro winst. Parkeerbedrijf Indigo, er vlak naast onder het Operaplein, maakte dat jaar 52 miljoen euro winst op al zijn garages. De vergoedingen die de private parkeerbedrijven aan de stad betalen, liggen soms erg laag terwijl iedereen weet hoeveel je voor een paar uurtjes parkeren moet ophoesten. Als tweede maatregel willen we daar dan ook meer betaalbare parkeerplaatsen voor bewoners afdwingen.

In wijken met een hoge parkeerdruk waar die twee oplossingen geen soelaas bieden, willen we onderzoeken of we geen nieuwe buurtparkings moeten bouwen. Geen grote parkeertorens, maar compacte ondergrondse parkings of projecten in leegstaande gebouwen. Er zijn vandaag al een paar van dergelijke parkings in Antwerpen, maar het aanbod is erg beperkt. In heel wat wijken is er niets. Bovendien betaal je er nog altijd 85 euro per maand voor een plaats. Door je bewonerskaart in te leveren in ruil voor die plaats, krijg je amper 20 euro korting. We willen de prijs voor een plaats minstens halveren wanneer je in ruil je bewonerskaart inlevert. De parkeerplaatsen op straat verschuiven we deels naar deze garages, om zo ruimte vrij te maken in de wijk, en we voorzien er ook plaatsen om fietsen veilig te stallen.

Wijk per wijk willen we zo de parkeerproblemen terugdringen. Maar de duurzaamste oplossing blijft natuurlijk: ervoor zorgen dat er in de stad minder nood is aan een auto. Dat doe je met een gratis en beter openbaar vervoer en met een stad te creëren waarin wandelaars en fietsers zich veilig voelen. We zetten ook in op integrale wijken waar voorzieningen in de buurt zijn, zodat je niet telkens een auto nodig hebt. Tot slot willen we mensen aanmoedigen om hun auto met anderen te delen. We helpen mensen die bij een autodeelsysteem willen aansluiten en zorgen voor meer parkeerplaatsen voor deelwagens. Want heel wat auto’s staan vandaag het grootste deel van de tijd gewoon stil. Eén deelwagen kan tot tien auto’s vervangen die elk een parkeerplaats behoeven.

Hoe verschilt onze aanpak van die van het stadsbestuur?

Vandaag bestaat er al een vorm van buurtparkeren. Maar met 1600 parkeerplaatsen in de hele stad blijft het een druppel op een veel te hete plaat1. In wijken met uitzonderlijke parkeerdruk

zoals het Kiel en 2060 zijn er zelfs helemaal geen buurtparkings. Het aantal plaatsen is beperkt en op een uitzondering na betalend, ook als je er alleen ’s nachts kan staan. Niet te verwonderen dat er amper 800 mensen van het systeem gebruikmaken2.

Het stadsbestuur heeft nochtans getoond dat het in actie kan komen… maar dan voor bezoekers van de stad. Samen met de Vlaamse regering bouwde het duizenden parkeerplaatsen in grote park and rides aan de rand van de stad. En ook in het stadscentrum werden kosten noch moeite gespaard om grote nieuwe ondergrondse parkings aan te leggen. Maar oplossingen voor de inwoners van de Antwerpse wijken? Daarvoor blijven de inspanningen bijzonder beperkt, terwijl er wél overal scanwagens rondrijden om iedereen te beboeten die vijf minuten te lang parkeert.

In de binnenstad kwam er zelfs een parkeerverbod op straat voor niet-bewoners. Die moeten nu naar de dure ondergrondse parkeergarages. Maar voor veel mensen die in de binnenstad komen werken, is dat een probleem. Voor een vergunning van drie maanden om op straat te mogen parkeren moet een kleine zelfstandige 1315 euro betalen. Zijn of haar bestelwagen kan door de hoogte zelfs niet in een ondergrondse garage. Zorgverleners, huisartsen en thuisverpleegkundigen moeten 75 euro parkeergeld per maand betalen om hun werk te kunnen doen. De uitbaters van private parkings, de Q-parks en Indigo’s van deze wereld, zagen het reglement maar al te graag komen, hun kassa rinkelt er alleen maar luider van.

Het mag duidelijk zijn: dat je de stad leefbaarder kan maken door automobilisten weg te pesten, daar geloven we niet in. Niemand staat voor zijn plezier in de file of rijdt met een glimlach eindeloos rondjes op zoek naar een parkeerplaats. Maar een auto blijft vandaag voor veel mensen gewoon een noodzaak. Zij hebben geen andere keuze. Onderzoek wijst uit dat vooral mensen die in shiften werken en verpleegkundigen, bezorgers, logistiek medewerkers, schoonmakers, handelaars en onderhoudstechnici de grootste gevolgen dragen van een beleid dat elke verplaatsing met de auto als een hoogst persoonlijke keuze ziet3. Nee, voor de minst bevoorrechte bevolkingsgroepen is een auto hebben gewoon beslissend voor hun kansen op de arbeidsmarkt.

Minder autogebruik realiseer je niet door wie de auto nodig heeft in een hoekje te zetten. Dat doe je wél door volop in te zetten op alternatieven binnen een doordacht mobiliteitsbeleid. Met meer en beter openbaar vervoer, met veilig fietsen en wandelen, en met een plek om je auto kwijt te raken nadat je hem nodig had.

1 https://www.antwerpen.be/info/5492d000aaa8a70f4b8b458a/buurtparkings

² Antwoord schriftelijke vraag: in 2023 waren er gemiddeld 803 abonnees, de parking Plantinkaai uitgezonderd

³ Reigner, H., & Brenac, T. (2021). Les faux-semblants de la mobilité durable. Éditions de la Sorbonne eBooks. https://doi.org/10.4000/books.psorbonne.108735

Veelgestelde vragen

Gaan extra parkeerplaatsen geen extra auto’s aantrekken?

Moeten we parkeren niet nog duurder maken om autogebruik te ontmoedigen?

Is dat wel sociaal beleid? De armste Antwerpenaren kunnen toch geen wagen betalen?

Wie kan gebruikmaken van de buurtparkings?

Wil PVDA de parkings van grote bedrijven onteigenen?