MOBIELE STAD

Antwerpen staat stil, wij willen haar terug in beweging zetten. Want mobiliteit is een basisrecht. Dat recht staat vandaag onder druk door jaren van besparingen en gebrek aan visie in de planning van de stad. Een efficiënt en betaalbaar openbaar vervoer is de ruggengraat van onze oplossing. We willen investeringen in trams, bussen en infrastructuur. Als kers op de taart maken we het openbaar vervoer gratis. De fiets of de “benenwagen” nemen in de stad of naar het werk maken we een veilige en aantrekkelijke optie. Zo zorgen we voor alternatieven zodat de auto kan blijven staan, in plaats van allerlei pestmaatregelen op te leggen. Met buurtparkings verlichten we de parkeerdruk in onze straten en met vervoer over water gaan we files tegen. Zo trekken we het verkeer vlot.

Wat wij willen

Een. Gratis en beter openbaar vervoer

Twee. Buurtparkings om de parkeerdruk te verminderen

Drie. Te fiets en te voet: veilig, vlot en fijn

• Risicokruispunten maken we veiliger door de verkeerslichten conflictvrij te maken. Dan kunnen fietsers een kruispunt ook in één keer oversteken.
  • We geven districten hogere budgetten om fiets- en voetpaden te verbeteren en voetgangers meer ruimte te geven.
  • We tekenen autoluwe en tramvrije hoofdassen voor fietsers uit, die de stad doorkruisen, met een netwerk van ringwegen en dwarsverbindingen.
  • We voeren een ‘groene golf’ in voor fietsers en het openbaar vervoer over deze hoofdassen. Dat betekent dat de verkeerslichten groen worden op het gemiddelde tempo van een fietser. Ook buiten de hoofdassen laten we de verkeerslichten met regelmaat, zonder dat je een knopje moet indrukken, op groen springen voor fietsers.
  • In elke buurt voorzien we toegankelijke overdekte fietsparkings.
  • In overleg met de bewoners bekijken we hoe het openbaar domein voor voetgangers en fietsers ingericht kan worden. We streven naar buurten waar wandelen en fietsen veilig, fijn en aantrekkelijk is.
  • We onderzoeken hoe we het Velosysteem kunnen uitbreiden met elektrische bakfietsen en deelsteps.

Meer achtergrondinformatie

Vier. Wat niet is, moet nog komen

• De premetrostations moeten worden aangepakt: werkende roltrappen, bemande loketten, degelijke verlichting en een goede kuisdienst.
  • Onze trams en bussen zijn vuil en de haltes zijn slecht onderhouden. Ook de tramsporen zijn op verschillende plaatsen aan vernieuwing toe. De vloot moet proper gehouden worden en de halte-infrastructuur verbeterd zodat het aangenaam reizen is.
  • We dringen er met een ambitieus tramplan bij De Lijn op aan om het aanbod en de frequenties te verhogen. In een stad als Antwerpen zou er in de spitsuren elke vijf minuten een tram of bus moeten rijden. In de daluren wordt dat elke tien minuten en ’s nachts om het half uur met behulp van nachtbussen.
  • De onafgewerkte premetrostations moeten snel openen, met prioriteit aan Drink, en tram 9 moet worden doorgetrokken naar Deurne Noord.
  • We zetten onze schouders onder de uitbouw van twee districtenlijnen voor de tram, die de verbinding aangaan met Berchem station. Daarvoor bekijken we direct de mogelijkheden om een ring van openbaar vervoer aan te leggen van Hoboken tot Merksem.
  • We pleiten ervoor om de drukste bustrajecten zoals de lijnen naar Brasschaat, Wijnegem en Wilrijk te vertrammen.
  • We voorzien een terminal voor internationaal busvervoer buiten de Ring, aan de Luchtbal. We pleiten voor een shuttledienst die ervoor zorgt dat je snel in het stadscentrum staat. Zo blijft er ruimte voor de stadsbussen aan de Rooseveltplaats.
  • De vlotste en duurzaamste verplaatsing is er een die je niet hoeft te maken. Daarom ontwikkelen we de wijken op zo’n manier dat je in elke wijk kan wonen, leren, ontspannen, winkelen en werken.
  • Bij de ontwikkeling van nieuwe woonzones wordt eerst voorzien in openbaar vervoer en fietspaden, nog voor de werkzaamheden starten.

Meer achtergrondinformatie

Vijf. Een duidelijke plaats voor de auto

• We schaffen de LEZ af: boetes treffen de werkende klasse het hardst en er is geen bewijs dat de LEZ werkt.
  • We maken de randparkings gratis, met een snelle en frequente verbinding van het openbaar vervoer naar het centrum. Zo verminderen we ook de hinder rond de Oosterweelwerken, waarvoor we ook het Ring-spoor in gebruik nemen en een waterbus inleggen op de dokken van de haven.
  • We ondersteunen particuliere autodeelsystemen.
  • Om de parkeerdruk te verlagen voorzien we buurtparkings.
  • We herbekijken het nieuwe parkeerverbod in de binnenstad.
  • De aanleg van de A102 kan een groot deel van het doorgaand vrachtverkeer van de Ring halen.
  • We blijven achter de plannen van Ringland staan: het zoveel mogelijk scheiden van lokaal en doorgaand verkeer in de bestaande bedding van de Ring.
  • We streven naar een zo groot mogelijke overkapping van het noordelijk deel van de ring, en een volledige overkapping van het zuidelijk deel.
  • We schrappen de dure kaaitunnel langs de Schelde.
  • Nieuwe plannen voor wijkcirculatie ontwerpen we samen met de betrokken buurtbewoners. Veranderingen in hoe het verkeer door een wijk gaat, zijn ingrijpend.

Meer achtergrondinformatie

Zes. Havenstad, waterstad: vervoer op het water

• We pleiten ervoor om van de overzet tussen Linkeroever en Rechteroever een echte veerdienst naar Amsterdams model te maken, die hoogfrequent vaart, met een laatste vaart om 23u.
  • De Kennedytunnel op het Zuid moet worden aangevuld met een veer, zodat ook bij drukte de oversteek gemaakt kan worden.
  • We stoppen de plannen voor de bouw van een peperdure en onhandige landmark fietsbrug over de Schelde. Een tunnel is goedkoper en hoeft niet open voor vrachtschepen.
  • Een waterbus tussen de verschillende dokken en vertrek aan het Havenhuis kan een belangrijke bijdrage leveren aan de bereikbaarheid van de haven.
  • We pleiten ervoor de bestaande waterbus door te trekken naar het zuiden, tot in Temse en onderzoeken een verbinding met de Rupel.
  • Met een tweede lijn toe te voegen aan de waterbus die in de omgekeerde richting vaart, kan ook Hoboken een aansluiting krijgen.
  • De waterbussen worden betrokken bij het bus- en tramvervoer: één ticket voor de land- en waterbus.

Meer achtergrondinformatie

Zeven. De spoorweg van en naar de stad

• We dringen bij de NMBS aan op een betere bediening van de lijn Puurs-Antwerpen voor pendelaars uit de Rupelstreek.
  • Station Antwerpen-Zuid moet uitgroeien tot een volwaardige toegangspoort tot de stad.
  • Een lightrail op de bestaande spoorbeddingen tot in Zandvliet, voert ons zowel op linker- als rechteroever en aan beide oevers van het Kanaaldok, kan de vele havenbedrijven en terminals vlot met de stad verbinden.
  • We bepleiten een Ring-tram over het bestaande Singel-spoor om de districten direct met elkaar te verbinden. Deze Ring-tram passeert mobiliteitsknooppunten waar we tram en bus goed op elkaar afstemmen.

Acht. Tussen vracht en verkeer

• We voeren venstertijden in voor het vrachtvervoer, zodat dit vervoer zo weinig mogelijk met school- en woon-werkverkeer in contact komt.
  • We voorzien in elke buurt centrale afhaalpunten voor pakjesdiensten. Zo lopen onze straten niet vol met bestelwagens van de bezorgers.
  • We zitten rond de tafel met de NMBS om een tweede spoorontsluiting van de haven te realiseren. Zo vervoeren we meer goederen via het spoor en verminderen we het vrachtverkeer op de wegen.
  • We verleggen zo veel mogelijk goederentransport van en naar de haven naar het water.