Wij laten tram 7 niet los

Er ligt een concreet plan op de tafel om tram 7, die het Eilandje met het centrum van Mortsel verbindt, af te schaffen. “Ongelofelijk kortzichtig”, reageert Antwerps PVDA-woordvoerder en Vlaams Parlementslid Jos D’Haese. “Nog maar twee jaar geleden heeft men grote investeringen gedaan om de tramlijn te verlengen naar het MAS. De historische tramlijn 7 is een snelle en populaire verbinding naar de stad. Die schrap je niet.”

“Tramlijn 7 is een graag geziene lijn”, vertelt Jos D’Haese. “Ze wordt gebruikt door mensen die snel de stad in willen, of voor een uitstap naar het Eilandje willen gaan. Ze ontsluit verschillende buurten en belangrijke plaatsen zoals de Mechelsesteenweg en het Mechelse plein, de Oudaan, de Carolus Borromeusbuurt, de academie, het MAS... Daarnaast heeft ze belangrijke overstappunten aan haltes Harmonie, Nationale Bank en de Meirbrug”

Om het verlies van Tram 7 op te vangen wordt in de plannota 2030, de capaciteit op tram 15 verhoogd. “Maar men moet toch weten dat die tram ook al overvol zit tijdens de spits. Het overstappen in station Opera is niet alleen tijdrovend, maar je geraakt ook niet op alle plaatsen” weet D’Haese

“Is dit Slim naar Antwerpen?”, vraagt D’Haese zich af. “Eerder dom in Antwerpen als je het mij vraagt. Er moet net meer worden geïnvesteerd in openbaar vervoer in plaats van minder. Na het wegvallen van tram 70 en De Waterbus op het Albertkanaal is dat een nieuwe klap. Men opende de Noorderlijn nog maar 2 maanden geleden en men snijdt alweer in het aanbod. De veroerregioraad zegt dat ze de bereikbaarheid in de hele regio wil garanderen, maar doet net het omgekeerde.”

Schepen Kennis weigert voorlopig te reageren omdat er nog niets beslist is. “Hoe ongelofelijk onrespectvol is dat? Dat wil toch zeggen: ik duw het eerst door de strot van de Antwerpenaar en dan zal ik het komen uitleggen. Twee jaar geleden noemde hij de verlenging van tram 7 nog een belangrijke stap binnen het hele Noorderlijn-project. Kennis verschuilde zich in het verleden steeds achter de paraplu van De Lijn. Nu hij zelf aan de knoppen is zwijgt hij in alle talen”, vult D’Haese aan.

Voor de PVDA moet tram 7 absoluut blijven en moet er dringend geïnvesteerd worden in openbaar vervoer in plaats van de tekorten te herverdelen. “Het wordt duidelijker dat die vervoerregioraden een lege doos zijn, waar verder moet bespaard en geprivatiseerd worden. Ondertussen worden mensen met een dieseltje kapot belast. Dat is een oud 20e-eeuws model. Wij willen dat er zoals in steeds meer Europese steden volop de kaart wordt getrokken van snel, kwalitatief en fijnmazig openbaar vervoer”, besluit D’Haese.