Skip to content

PVDA heeft geen begrip voor schrapping fietsbus

PVDA heeft geen begrip voor schrapping fietsbus

Door het inkorten van het traject van de fietsbus, valt voor veel arbeiders in de haven een belangrijke verbinding tussen linker- en rechteroever weg. PVDA vindt de beslissing onbegrijpelijk. “Er is nu al bijna geen openbaar vervoer in de haven”, zegt Ben Van Duppen, woordvoerder voor PVDA Antwerpen. “We hebben er helemaal geen begrip voor dat het Havenbedrijf nu beslist om het nog verder te beperken”.

Vanaf 1 oktober zal de fietsbus niet langer door de Liefkenshoektunnel rijden.
Het Havenbedrijf besloot dat de bus voortaan alleen nog door de Tijsmanstunnel zal rijden. Ze stopt dus niet meer aan haltes Tolplein en Waaslandhaven-Noord (op Linkeroever). Een belangrijke, en bovendien gratis, verbinding tussen linker- en rechteroever waar veel havenarbeiders gebruik van maken valt op die manier weg. De reacties liegen er niet om. Zowel de werknemers, de vakbonden en VOKA zijn tegen de beslissing. Logisch, vindt Van Duppen. “70.000 mensen werken in de haven, maar er is amper openbaar vervoer. Nu duwt men nog meer mensen de wagen en de file in. Met de Oosterweelwerken in het vooruitzicht zouden we net meer moeten investeren in openbaar vervoer, in plaats van wat werkt opnieuw af te schaffen.”

Mensen die in de haven werken en van de bus gebruikmaken voor hun verbinding tussen linker- en rechteroever worden door Annick De Ridder (N-VA), voorzitter van het Havenbedrijf, doorverwezen naar de waterbus. Maar dat is volgens Van Duppen geen degelijk alternatief. “De fietsbus komt om het kwartier, als je de waterbus mist, of als er opnieuw één uit ligt, moet je een half uur wachten. Als je op tijd moet zijn op je shift is dat dus geen optie", weet hij. “Zeker voor shiftarbeiders vormt dit een probleem. Veel van hen beginnen om 6u in de ochtend. Zij moeten hopen dat hun ene Waterbus vaart. Terwijl er dan al vier gratis fietsbussen zijn gepasseerd.”

Dat De Ridder de gemeenteraad niet eens betrekt, valt ook slecht bij PVDA. “Het Havenbedrijf is 100% publiek”, zegt Van Duppen. “Een beslissing met zo’n grote impact op het woon-werkverkeer van duizenden arbeiders zou op zijn minst moeten openstaan voor debat”.
“Onze positie is duidelijk: we hebben meer openbaar vervoer nodig, niet minder. De fietsbus moet wat ons betreft zeker behouden blijven. We moeten het publiek transport in de haven net uitbreiden door bijvoorbeeld de Waterbus ook in de dokken te laten varen en de sporen in de haven ook te gebruiken mensen op hun werk te krijgen.”, besluit Van Duppen.


👉 Behoud de fietsbus: teken de petitie!