Dien bezwaarschrift in tegen de keerlus in Deurne

Twee weken geleden verschenen er in de buurt van Drakenhoflaan - Boekenberglei in Deurne-Zuid de langverwachte, maar ongewenste gele aanplakborden die de start van het openbaar onderzoek aankondigen rond de gecontesteerde keerlus. “Opvallend, dat dit midden in de zomervakantie gebeurt wanneer er minder mensen thuis zijn om te reageren op het openbaar onderzoek, maar dat hadden we van dit stadsbestuur wel verwacht", zegt Manal Toumi, fractievoorzitter voor PVDA in de Deurnese districtsraad. “Ze zet haar beslissing gewoon door ondanks het enorme protest van de buurtbewoners.” “Wij zullen de buurtbewoners ondersteunen in hun campagne om zo veel mogelijk bezwaarschriften op te halen. De oplossing is trouwens heel gemakkelijk: trek de tram door naar Deurne-Noord.”

Al jaren plant het stadsbestuur van Antwerpen een keerlus in de buurt Drakenhoflaan - Boekenberglei. En al jaren stuiten ze telkens op enorm protest. Zowel van de buurtbewoners die bomen en parkeerplaatsen zien verdwijnen, als van de marktkramers die zouden moeten verhuizen door de aanleg van deze keerlus. Ook de middenstanders in de buurt willen de markt en de parkeerplaatsen graag behouden. Twee weken geleden werden plots de aanplakborden die de start van het openbaar onderzoek aankondigen in de buurt opgehangen en dit is niet onopgemerkt gebleven. “Ondanks dat het stadsbestuur de aanplakborden tijdens de zomervakantie heeft laten ophangen, is de buurt enorm waakzaam en kreeg ik meteen een berichtje van een buurtbewoner met een foto van het aanplakbord”, vertelt Manal Toumi. “Meteen is de actiegroep Het Juiste Spoor een campagne gestart om zoveel mogelijk bezwaarschriften op te halen. Op minder dan één week tijd hebben ze al meer dan 600 bezwaarschriften opgehaald.”

PVDA voert al meer dan twee jaar actie samen met de buurtbewoners, handelaars en marktkramers. We lanceerden een petitie die al bijna 500 handtekeningen verzamelden om ons alternatief naar voor te schuiven: Trek de tram gewoon door naar Deurne-Noord, dan is heel dit zotte project niet nodig. “Als het stadsbestuur denkt dat wij nu zullen opgeven, dan hebben ze het zeker mis”, gaat Manal Toumi verder. “Wij steunen de buurtbewoners die zoveel mogelijk bezwaarschriften willen ophalen om deze zotte plannen tegen te houden, de buurt is gemotiveerd en wij ook. Het laatste woord is hierover nog zeker niet gezegd.”

👉 Dien je bezwaar in via de website van Het Juiste Spoor
👉 Teken hier de petitie van PVDA om de tram door te trekken naar Deurne-Noord