Bruisende De Grote Kick-Off doet Zuiderpershuis vol lopen

Op 17 juni blies de Antwerpse PVDA verzamelen in het Zuiderpershuis voor haar De Grote Kick-Off. In aanwezigheid van 600 leden en sympathisanten trapte lijsttrekker Peter Mertens de verkiezingscampagne af. Rappersduo SLM, Warre Borgmans, Aedell Wolf, Stef Kamil Carlens en Bert Lezy zorgden voor de nodige culturele ondersteuning. De linkse partij belooft niet te zullen rusten tot kinderarmoede in Antwerpen uitgeroeid is en wil haar verkiezingscampagne financieren door steun op te halen bij haar kiezers.

Diversiteit troef

Van havenarbeider tot student informatica, van moslima met een hoofddoek tot doorwinterde vakbondsman, in het Zuiderpershuis is het diversiteit troef. “Wat al deze mensen bindt is dat ze opkomen voor een stad van onderuit, een stad waar de warmte en de menselijkheid centraal staat, tegen het koude geldgewin”, zegt Zohra Othman, PVDA-schepen te Borgerhout, vrolijk wanneer we haar tegenkomen in de foyer.

Er heerst een gezellige drukte in de voormalige hydraulische krachtcentrale van de haven. De monitoren van de Pioniers zorgen voor een onvergetelijke namiddag voor de kleinsten met een kinderdiscobar, een knutselatelier en verschillende kinderspelen. Onder een tentje in het binnenplein zet stadskunstenaar Bert Lezy tijdelijke tattoos op lichaamsdelen van de aanwezigen. De verderop gelegen hangar werd omgebouwd tot een semiprofessionele fotostudio, waar in sneltempo portretfoto’s worden getrokken van de vele verkiezingskandidaten.

Om 14u20 luidt de bel, de verkiezingshappening gaat beginnen, iedereen wordt verwacht in de concertzaal.

Maak een einde aan armoede

De meeting start met een pakkend filmpje van Eddie die met zijn dochtertje in de vrieskou in zijn bungalow tracht te wonen. OCMW-raadslid Lise Vandecasteele maakte in maart samen met Eddie het filmpje als protest tegen dit stadsbestuur dat steeds meer mensen in nood aan hun lot overlaat. Toen het filmpje viraal ging stak de OCMW-voorzitter Fons Duchateau (N-VA) alle schuld op Eddie zelf. Voor Lise wordt het hoog tijd dat het stadsbestuur zich verantwoordelijk gaat gedragen en een einde maakt aan de schandvlek van de armoede door in te zetten op degelijke jobs, betaalbare woningen en gelijke kansen in het onderwijs. Daarnaast kan de stad, zoals alle armoede-experten vragen, met stedelijke middelen alle leeflonen bijpassen tot aan de armoedegrens.

Ewa Ja

“Het leven is niet eerlijk, Ewa Ja. Kansen zijn er niet voor iedereen, Ewa Ja. Want alles wat we doen is een probleem Ewa Ja” rappen Said en Salah van het Kielse duo SLM. Met hun optreden zetten ze de zaal in lichterlaaie. Ewa Ja is een Marokkaanse uitdrukking, en betekent zoveel als "Tja, dan is het zo". “Ewa ja” werd op Ketnet gekozen tot kinderwoord van 2017, wat veel wil zeggen over de diversiteit op de lagere schoolbanken en hoe kinderen diversiteit omarmen. Ewa ja… maar neerleggen bij het huidige status quo, dat doet geen van de aanwezige sprekers. Ewa nee.

Financieel geograaf Ewald Engelen trekt met messcherpe tong in de aanval tegen de financiële elite die zijn thuisstad Amsterdam, zoals zovele Europese steden, tracht om te vormen tot een onbetaalbare woonjungle, waar enkel nog de beste tweeverdieners een plek kunnen vinden. Syndicalisten Tom Devocht (ABVV) en Fatiha Dahmani (LBC) getuigen over hun strijd voor vrije meningsuiting en voor het behoudt van degelijke en toegankelijke openbare diensten. Mohamed Chebaa, gemeenteraadslid en elektricien, wil de discriminatie op de woon- en arbeidsmarkt aanpakken door middel van praktijktesten.

Ne zanger, dat is ne groep

Peter Mertens bestijgt als laatste het podium. “Voor u staat een fiere lijsttrekker. Maar Wannes van de Velde wist al: ne zanger, dat is ne groep”, bekent Peter. De groep kandidaten van de gemeenteraadslijst die aan het einde van zijn speech ook letterlijk in het spotlicht staat is jonger, syndicaler, diverser en cultureler dan ooit. Met deze groep wil de PVDA de stad terug naar links doen kantelen.

De linkse voorzitter laakte de hypocrisie van het stadsbestuur dat geen publieke verkiezingsborden meer plaatst omdat het “lelijk” zou zijn. Maar ondertussen hangt de stad vol met reusachtige reclameborden van 20 vierkante meter, en cruisen er Amerikaanse campagnebussen door de stad die zelfs schoolkinderen gaan ophalen. De PVDA bijt echter van zich af en belooft de verkiezingsaffiches aan maar liefst 500 vensters te zullen hangen. Haar ambitieuze verkiezingscampagne wil de PVDA laten financieren door haar leden en stemmers.