“Open VLD verandert Wet-Major naar Wet-Huts” reageert Peter Mertens (PVDA) op wetsvoorstel Open VLD

De PVDA reageert op het ingediend wetsvoorstel van Open Vld Kamerleden Patricia Ceysens en Egbert Lachaert om de wet op de havenarbeid, de wet-Major, aan te passen. “Je kan hun wetsvoorstel gerust de wet-Huts noemen, want het is op maat geschreven van Fernand Huts”, zegt Peter Mertens van de PVDA. “Wij vinden het een onaanvaardbaar voorstel dat de toekomst van enkele duizenden havenarbeiders op het spel zet.”

Het einde van de Europese klacht tegen de Belgische havenarbeiders, eerder dit jaar, is blijkbaar het startschot geweest voor enkele parlementairen van de regeringspartijen N-VA en Open Vld om nieuwe aanvallen op de havenarbeiders te lanceren. Fernand Huts beet in het zand en blijft verplicht om met logistieke havenarbeiders te werken. Concreet willen de liberalen het werkterrein van havenarbeid beperken, tot het eerste rustpunt bij het lossen, of vanaf het laatste rustpunt bij het laden. Zo geven ze vrij spel aan Huts in zijn magazijnen.

“Buiten het bureau van Fernand Huts, vrees ik dat Ceysens en Lachaert nog geen vierkante meter van het havengebied gezien hebben”, reageert Peter Mertens. “Eén rondrit in de haven kan hen doen inzien dat havenarbeid veel meer inhoudt dan het werk aan de blauwe steen.”
Maar het voorstel is niet alleen wereldvreemd. Het zet ook de toekomst van enkele duizenden havenarbeiders op het spel. Toen de Open Vld haar voorstel in juni voor het eerst bekendmaakte, waarschuwde de havenafdeling van de PVDA: "In Antwerpen alleen al zouden tweeduizend logistieke havenarbeiders hun statuut verliezen. Plus een deel van de zesduizend dokwerkers die vaak jobs in het natiewerk doen, het verplaatsen van de goederen op de terminal om ze klaar te zetten voor transport van en naar de klant.”

Ceysens en Lachaert zeggen dat de boomende e-commerce activiteiten zich zullen ontwikkelen als de wet-Major wordt ingeperkt. De realiteit is dat de e-commerce vandaag meer interesse toont om haar logistieke hubs te vestigen in een regio zoals Luik, met multimodale verbindingen die nog niet getroffen zijn door een permanent verkeersinfarct. “Wil je de haven van Antwerpen echt aantrekkelijker maken voor logistieke investeringen, dan moet je niet het statuut van havenarbeiders afbreken, maar iets doen aan de files. Dan moet er veel meer geïnvesteerd worden in het goederenvervoer per spoor”, repliceert Mertens.

“We kunnen niet aanvaarden dat de wet-Major zou veranderen in de wet-Huts en zetten ons aan de kant van de havenarbeiders en hun vakbonden om dit voorstel te bestrijden”, besluit Peter Mertens.