Zwembadjes brengen broodnodige verkoeling op Park Spoor Noord

“Laat de fonteintjes terug spuiten en gun de Antwerpse kinderen hun waterpret”, zegt Antwerps PVDA-districtsraadslid Nadine Peeters. “De tweede helft van augustus en september kan het nog warm zijn.” De linkse partij voerde vandaag actie en vraag dat de stad Antwerpen de populaire speelfonteinen op Park Spoor Noord terug aankoppelt. Dat kan op een veilige manier met respect voor social distancing. Voor Nadine Peeters zijn de populaire fonteintjes essentieel voor het speelplezier van de kinderen die het de afgelopen maanden al zo moeilijk hebben gehad met de coronamaatregelen.

Normaal is het druk op Park Spoor Noord maar nu is het er, net als op veel andere Antwerpse plekken, stil. De fonteinen die zorgen voor het plezier van de kleinsten liggen er droog bij. “We krijgen klachten van vele gezinnen met jonge kinderen. Zeker met het warme weer willen zij genieten van wat verkoeling. De buurtbewoners zijn vaak klein behuisd en wonen op warme appartementen. Maar de fonteinen zijn niet alleen een must voor de buurt, gezinnen komen vanuit heel Antwerpen naar hier afgezakt om te vertoeven in en rond het water. Ze komen hoopvol toe en keren dan teleurgesteld terug”, zegt Nadine Peeters.

Volgens de linkse partij is dit meer dan een gemiste kans. Net in dit moeilijke jaar met Corona, waarbij kinderen veel binnen moesten zitten en waarbij veel mensen niet op vakantie gaan maar in de stad blijven. Net dan is de fontein een belangrijk ontspanningsaanbod. Dat die fonteinen dan net dit jaar niet werken, is heel zuur.

Veilige opening

Ter elfder ure laat het stadsbestuur weten dat de beslissing tot afsluiting genomen werd door de crisiscel, voorgezeten door de burgemeester. De mogelijkheid tot verkoeling van de hitte is afgewogen tegen het besmettingsrisico. Park Spoor Noord moest gesloten worden omdat het in één van de wijken met het hoogste aantal besmettingen tijdens de afgelopen piekperiode lag. “Heel vreemd is dan wel dat de fonteinen begin juli ook al stil lagen, nog voor de tweede golf in Antwerpen”, reageert Peeters. “Aan de telefoon kregen burgers van stadspersoneel te horen dat het lag aan de droogte, op andere momenten lag het aan de waterkwaliteit en daarna lag het aan de corona-maatregelen. Allemaal heel verwarrend. Maar gedane zaken nemen geen keer. De crisiscel moet nu deze beslissing heroverwegen en de fonteinen heropenen op een veilige manier.”

Natuurlijk zitten we nog steeds in een gezondheidscrisis en moeten we alles doen om het aantal besmettingen naar beneden te krijgen. “Maar het kan perfect om hier toezicht te organiseren en desgevallend met tijdsblokken te werken waarbinnen kinderen mogen spelen. De Antwerpse zwembaden en de andere speelfonteinen tonen aan dat dat mogelijk is. Het simpelweg stilleggen van populaire ontspanningsplekken is geen oplossing”, stelt Peeters.

Het stadsbestuur onderschat volgens Peeters het belang van goede openbare infrastructuur. “Je wil niet weten hoeveel kinderen en hun ouders er al aan de toog van zomerbar Bar Noord zijn komen vragen om de fonteinen aan te zetten. Op de gemeenteraad en de districtsraden zijn er voor de vakantie urenlange discussies geweest over het belang van goede zomeropvang voor de kinderen na de moeilijke coronamaanden. We hebben steevast gevraagd om voldoende ruimte, personeel en middelen voor deze speciale corona-zomer, en dan doet men dit. Die fonteinen moeten nu open, niet binnen zoveel weken wanneer het goede weer voorbij is”, besluit Peeters.

Fotoverslag

Foto's © Karina Brys