Petitie: zet de buildrager terug naast het Antwerps stadhuis

Omwille van renovatiewerken aan het stadhuis werd de buildrager verplaatst naar het beeldenmagazijn van het Middelheim. Het standbeeld zal minstens tot het najaar van 2020 ontoegankelijk zijn voor het publiek. De PVDA eist dat de buildrager zo snel mogelijk terug geplaatst wordt naast het Antwerpse stadhuis. In afwachting vraagt de PVDA dat de buildrager een tijdelijke plek krijgt in het centrum van Antwerpen. Teken de petitie hieronder.

Waarom?

Dit is niet zomaar een standbeeld. Het zonder boe of ba verplaatsen toont een gebrek aan respect aan voor alle waarden waar de buildrager voor staat. De buildrager is een eerbetoon aan:

• Arbeid: Zonder werkvolk, geen welvaart. Zonder de havenarbeider, geen welvarende haven en stad Antwerpen.
  • De overleden havenarbeiders: Elk jaar op 1 november komen de havenarbeiders bijeen aan de buildrager om hun collega’s te herdenken, in het bijzonder zij die gestorven zijn ten gevolge van een arbeidsongeval. Nog elk jaar moeten we afscheid nemen van havenarbeiders die het leven laten tijdens hun job.
  • Het verzet tegen fascisme: Het beeld is een eerbetoon aan de dokwerkers die, na de bevrijding van Antwerpen in 1944, geallieerde schepen met oorlogsmateriaal losten terwijl ze gebombardeerd werden door de nazi’s. Deze bombardementen maakten 150 slachtoffers onder de dokwerkers. Een generaal verklaarde dat de tweede wereldoorlog met één jaar werd ingekort dankzij hun heldenmoed.
  • Sociale strijd: Geen enkel respect of recht hebben we als werkvolk cadeau gekregen. We hebben er voor moeten strijden. Al sinds de dag van de plaatsing in 1950, was de buildrager controversieel. De dokwerkers hadden net een grote staking achter de rug voor een beter statuut en velen op het Schoon Verdiep vonden dat de dokwerkers daarom geen standbeeld verdienden.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • heeft gereageerd 2018-05-24 16:04:31 +0200
    Arbeid aan de haven was hard labeur. Erg zware fysieke arbeid en arbeidsveiligheid zo goed als onbestaand. Door de power en inzet van onze vaders en grootvaders is de haven van Antwerpen op de kaart gezet.
    Dat verdient alle respect. Daarom moet het beeld terug in de aandacht.
  • heeft gereageerd 2018-05-23 17:27:02 +0200
    Het standbeeld terug op zijn plaats .het dictactoriaal regime in ons eens zo mooie stad vernietigd alles en spuwt op de werkmens
  • heeft gereageerd 2018-05-18 11:31:17 +0200
    Beste plek zou op het vernieuwde Eilandje zijn.