Wij willen bus 36 terug

Aan halte IGLO, vlakbij de lokale Lidl was het zaterdag 26/11/2022 een vrolijke bende. Een vijftigtal mensen schreven of tekenden met krijt hun boodschap over bus 36 op de straat. Kleurrijk, vrolijke muziek, spelende kinderen, een kartonnen bus die versierd werd. “De aanleiding is minder vrolijk, dan deze actie”, bekent Nadine Peeters, PVDA-fractieleidster in de Antwerpse districtsraad. “Het gemis van bus 36 is groot. De Linkeroevenaren voelen zich in de steek gelaten. We hebben deze bus nodig maar noch schepen Kennis (N-VA), noch De Lijn, geven enig teken van leven”.

“Eind augustus hoorden we via chauffeurs en gebruikers dat de route van bus 36 ingekort werd. Ze rijdt niet meer naar rechteroever. Op Linkeroever zelf rijdt de bus tegenwoordig in een lus, ze maakt geen stop meer aan de haltes “IGLO” en Esmoreitlaan. Dit zorgt voor veel last en ergernis,” vertelt Peeters.

Niet alleen de PVDA maar de hele buurt schoot in actie. “Wij werkten actief mee met de petitie die de lokale Facebookpagina lanceerde. We schrokken van de verhalen die we toen hoorden,” vervolgt Peeters. “Een jonge mama die zegt dat ze nu om zeven uur vertrekt want ze moet met haar drie kleinere kinderen te voet naar de metro. Een andere man is teleurgesteld want zijn minder mobiele vriendin kan niet meer mee gaan eten in het sociaal restaurant. Er zijn jongeren die eerst stoer zeggen dat ze te voet naar school gaan, maar bij regen en kou al minder enthousiast zijn. Het is niet om vrolijk van te worden.”

Initiatiefnemers en buurtbewoners overhandigden eind september meer dan duizend handtekeningen aan schepen van mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “Dat is toch een duidelijk signaal” maakt Peeters zich sterk. “Maar nu, twee maanden later nog geen enkel antwoord. Niet van de schepen, noch van De Lijn en noch van de Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).”

“De Lijn kondigde de aanpassing aan met de verklaring dat de aanpassingen gebeuren om op andere plekken tekorten met chauffeurs op te vangen. Maar ondertussen hoorden we hetzelfde verhaal over de trams die aan een lagere frequentie rijden. Hieruit blijkt weinig respect voor de reizigers, maar ook voor de chauffeurs die nog wel aan het werk zijn. Waar blijven die extra chauffeurs? Als die dan aangeworven en opgeleid zijn, krijgen we dan onze bus wel terug?” stelt een duidelijk betrokken Peeters.

“Tijd voor actie dus. Wij willen onze bus terug! Bus 36 moet terug stoppen aan halte Iglo en op de Esmoreitlaan en terug naar rechteroever rijden. De Vlaamse overheid moet dringend investeren in het openbaar vervoer. In meer trams en bussen, maar zeker ook in meer chauffeurs en in een goed personeelsbeleid met respect voor het werk van de chauffeurs.