Vuilniszak en zwembeurt fors duurder: Antwerps stadsbestuur jaagt Antwerpenaar op kosten

Niemand zou de besparingen voelen, triomfeerde schepen van Financiën Koen Kennis begin oktober nog. “Het tegendeel is waar”, stelt PVDA-fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad Peter Mertens. Dat blijkt uit de nieuwe retributiereglementen die op de volgende gemeenteraad worden voorgelegd. “Via het verhogen van de kostprijs van vele stedelijke producten en diensten probeert de stad haar kas te spekken. Een restafvalzak wordt vanaf 1 januari 2023 maar liefst 34% duurder en voor een zwembeurt betaal je voortaan een euro meer. De Antwerpenaar ziet bovenop de energiefactuur en kassaticket in de winkel weer vele alledaagse goederen duurder worden. Het is een politieke keuze om de burgers te laten opdraaien in deze crisis. De stad kan ook kiezen om enkele prestigeprojecten niet te laten doorgaan zoals bijvoorbeeld de ondertunneling van de Scheldekaaien”

Op de gemeenteraad van november ligt de aanpassing van het meerjarenplan van de stad Antwerpen voor. Midden in deze koopkrachtcrisis kiest dit stadsbestuur om te besparen en om via verdoken belastingen nieuwe inkomsten te zoeken. Zo protesteren de kunststudenten al weken tegen de schrapping van de projectsubsidies, waardoor ontluikend talent geen kans meer krijgt. Het stadsbestuur (N-VA, Vooruit en Open VLD) zou bij de aanpassing van het meerjarenplan de belastingen niet verhogen, zo werd beloofd. “Niet dus”, zegt Mertens. “Op de komende gemeenteraad zal dit stadsbestuur de Antwerpenaar serieus op kosten jagen door verschillende stedelijke producten en dienstverleningen gevoelig duurder.”

De vuilzakken en de pasjes voor de sorteerstraatjes zijn bij de grootste stijgers met een stijging van maar liefst 34%. Een restafvalzak van 60 liter gaat van 0,83 euro naar 1,1 euro. “Dat lijken misschien kleine prijzen, maar vele kleintjes maken één groot”, weet Mertens. “De Antwerpenaren zijn deze pestbelastingen zonder extra dienstverlening zoals de lage-emissiezone en riooltaks zo beu als koude pap. Het is niet dat de straten er na deze prijsstijgingen properder bij zullen liggen of dat de arbeidsvoorwaarden voor de vuilnismannen erop vooruit zullen gaan. Integendeel, de kans op bijkomend zwerfvuil en sluikstort zal enkel toenemen en de werkdruk zal stijgen.”

“Het gaat over grote prijsverhogingen op verschillende domeinen”, weet Mertens. “Het gaat van afvalophaling, naar het aanvragen van administratieve stukken, naar sportbeleving, kinderkampen, trouwen… op vele levensdomeinen wordt er gevoelig ingegrepen. Het gaat niet alleen om indexeringen, maar ook om groffe verhogingen. Dit is onaanvaardbaar” besluit Mertens.

Zie hieronder een tabel met producten en die diensten die zullen toenemen:

product/dienst

oude prijs

nieuwe prijs

percentuele stijging

restafvalzak 30 L

0,41 euro

0,55 euro

+34%

restafvalzak 60 L

0,83 euro

1,1 euro