Voorzie opvang buiten de wijk voor kinderen Moretusburg

Sinds vorige week vrijdag zijn de resultaten van de laatste lood-in-bloed-prik bij de kinderen van de Hobokense wijk Moretusburg bekend. Twintig kinderen testten te hoog. Voor hen is het belangrijk dat ze zoveel mogelijk dagen van de vakantie met het gezin kunnen doorbrengen buiten de wijk. PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders vindt dat de stad én het district te lang heel stilletjes blijven. “We zijn nu vijf dagen na de bekendmaking van de cijfers, maar we zien geen beweging bij het district of de stad. Als er te lang getalmd wordt, is het niet meer de moeite. Dus vragen we met aandrang om werk te maken van een aanbod voor de getroffen gezinnen, zeker nu ze beperkt zijn om naar het buitenland te reizen door het corona-virus.”

Gemeente Hoboken kon het in 1978. Wat toen kon moet nu ook lukken.

Als huisarts in Hoboken word ik uiteraard aangesproken door de ouders van kinderen met verhoogde lood-in-bloed-waarden. Ik lees dat er aanbevolen wordt om de kinderen zo weinig mogelijk tijd in de wijk te laten doorbrengen. Hoe minder tijd in de wijk, hoe minder kans op inname van loodstof. Dat is iets wat we concreet kunnen maken, het is niet eens zo moeilijk. Als het 42 jaar geleden kon, moet dat nu ook kunnen” stelt Mie Branders.

Stad en District mogen niet langer talmen

In het jaar 1978 nam de gemeente Hoboken het initiatief om kinderen uit de toen zwaar vervuilde wijk Moretusburg op vakantie te sturen naar Nieuwpoort. (zie foto onderaan) “Leraren van het Stedelijk Onderwijs en kindverzorgsters uit de stedelijke kribbe werden meegestuurd. Getuigen van toen hebben er alleen maar goede herinneringen aan. En dus kijken we naar het district en de stad om dat snel te organiseren”, zegt Mie Branders. “Sinds vrijdag, toen de resultaten bekend werden, hebben we daar nog niet veel beweging gezien. Dat moet veranderen. De tijd dringt”.

Foto bovenaan dateert uit een krant in het jaar 1978.

Mie Branders

Huisarts Geneeskunde voor het Volk Hoboken