Terrasjesweer? Niet in de Brederodestraat

Vanaf de eerste lentedag zien we in heel Antwerpen de terrassen verschijnen. In heel Antwerpen? Neen, in één straat in de stad mogen geen terrassen gezet worden: de Brederodestraat. Daar vormen ze zogezegd een gevaar voor de openbare veiligheid. Antwerps PVDA-districtsraadslid Sah Gulhan hoorde de verhalen van de vele ontevreden horeca-uitbaters uit de Brederodestraat en startte met hen een petitie die maar liefst 700 keer getekend werd.

Zowel gevestigde als nieuwe horecazaken in de Brederodestraat willen al langer een terras voor de deur kunnen zetten wanneer het beter weer is. Zeker tijdens de corona-pandemie was dit voor vele cafés en restaurants in de stad een redding. Maar in de Brederodestraat krijgen handelaars steevast een neen op hun aanvraag. Een advies van de Antwerpse politie stelt dat de openbare veiligheid en rust bij het minste in het gedrang komt. Volgens de politie gaat het om een zeer gevoelige wijk en dus geeft die een negatief advies voor alle terrasaanvragen in de Brederodestraat.

Volgens raadslid Gulhan zijn er de afgelopen jaren geen noemenswaardige incidenten geweest. “De Brederodestraat is een levendige straat met veel horeca en andere handelszaken die vraagt om meer terrassen. Kijk naar de Troonplaats hoe gezellig en levendig die nu is met al die terrassen? Dat is vlak achter de hoek en daar mag het wel. In heel Antwerpen mogen er terrassen bijkomen maar in onze straat niet? Dat klopt toch niet?”

“De vraag is simpel”, vervolgt Gulhan “geef de bewoners en de handelaars vertrouwen. Laat die terrassen toe. De stad zal zien dat dit zorgt voor meer gezelligheid, meer sfeer en meer samenhang in de buurt.”

De handelaars en de bewoners willen deze lente terrassen in hun straat. Vandaag voeren ze een persactie met een pop-up terras. “We hebben 700 handtekeningen opgehaald om terrassen te mogen plaatsen. We willen onze petitie samen gaan afgeven aan de burgemeester om deze zomer van de zon te kunnen genieten in de Brederodestraat”, eindigt het vastberaden districtsraadslid.