Stop de hypocrisie: geen cruisesschepen in de Lage-emissiezone

Op de gemeenteraad van juni 2019 kwam het tot een bits debat rond de bouw van het ponton voor sterk vervuilende cruiseschepen aan het Steen in het midden van de Lage-emissiezone. Mie Branders, PVDA-gemeenteraadslid, vraagt een einde te maken aan de hypocrisie om bezitters van een dieselwagentje op kosten te drijven en tegelijk de rode loper uit te rollen voor het luxe-toerisme.

Beste gemeenteraadsleden.

Dit stadsbestuur voert een beleid met twee maten en twee gewichten. De hypocrisie rond de Lage-emissiezone (LEZ) bereikt met de houding ten aanzien van de cruiseschepen haar toppunt, met als trieste hoogtepunt het interview met schepen Kennis en zijn uitspraken over de wegwaaiende luchtvervuiling.

Enerzijds kregen de gewone man/vrouw alleen al in het eerste jaar na de invoering van de LEZ 10 miljoen euro aan boetes. Wie met een oude diesel de LEZ inkomt ontsnapt niet aan de camera's met nummerplaatherkenning.

De rode loper

Anderzijds rolt de stad de rode loper uit voor de cruiseschepen, zowel voor de riviercruises als voor de zeeschepen. Vorig jaar (dag op dag) hadden we het hier nog over die vijf bushavens die de stad bouwde op de voetgangerszone van Kattendijkdok-Westkaai. Dat ging niet over infrastructuur voor Openbaar Vervoer in tijden van modal shift.

Neen, het ging over bushavens exclusief voor Europese tourbussen die cruisepassagiers van en naar hun riviercruises in het Kattendijkdok brengen. Met de bus tot vlak voor de deur rijden, dat organiseert het stadsbestuur voor buitenlandse toeristen. De bewoners en hun bezoekers, die worden aan het Eilandje verplicht om het openbaar domein autovrij te houden : volkomen terecht trouwens.

Privileges

Maar het is nog niet genoeg. Het stadsbestuur geeft nog een klap recht in het gezicht van de gewone Antwerpenaar en geeft nog meer privileges voor de zeecruiseschepen! Zij mogen ondanks hun supervervuilende uitstoot aanmeren in de LEZ.

Een zeecruiseschip is het enige vervoersmiddel dat niet moet betalen om te parkeren in Antwerpen. Maar daarbovenop is er nog een indrukwekkend lijstje van gunsten vanwege de stad Antwerpen:

• Geen aanlegvergoeding
  • Geen toeristentaks
  • Geen vergoeding voor voorzieningen
  • Geen vergoedingen voor de (eersteklas)!
  • Centraal gelegen
  • Korting op brandstof
  • Snelle en efficiënte getijdenloopbrug
  • Flexibele, volledig uitgeruste terminal
  • Efficiënte betrouwbare havendiensten
  • Aanloop naar haven volledig met loodsen
  • Permanente onthaalbalie

Daarenboven is de internationale scheepvaart vrij van belastingen, mag ze mag ongefilterde brandstof gebruiken (1000x vuiler dan wat auto’s gebruiken) en kent ze geen stop op de CO2-uitstoot. De voorspellingen beloven een stijging van de globale CO2-uitstoot van 3% nu naar 12% in 2050.

High-endtoeristen

Naar aanleiding van het succes van een petitie tegen vervuilende cruiseschepen in de LEZ, antwoordde Dirk Vermeiren, woordvoerder van Koen Kennis (N-VA), schepen voor Mobiliteit en Toerisme, in de krant.

'Een deel van de cruisepassagiers bestaat uit high-endtoeristen', zegt Vermeiren. 'Die geven meer dan gemiddeld uit aan cultuur, shopping en consumptie. In 2018 bezochten tachtigduizend toeristen Antwerpen met 655 riviercruises. 25 zeecruises vervoerden zo'n 26.000 passagiers.

Vragen:

1) Wat is de kostprijs per dag voor een zeecruiseschip om aan te meren in de cruiseterminal? Welke kosten komen daar nog bovenop?

2) Wat is de kostprijs per dag voor een riviercruiseschip om aan te meren in een dok? Welke kosten komen daar nog bovenop?

3) Schepen die minder fijnstof uitstoten worden beloond met lagere rekeningen. Kan u hierover cijfers geven? Wie doet de metingen van de emissies? Over hoeveel schepen gaat het? Over welke rekeningen gaat het?

4) Welke financiële inspanningen doet de Stad Antwerpen om cruisetoeristen toe te leiden tot cultuur in de stad? Hoe zit dat juist met de firma De Buck Travel NV: die levert cultuurpassen af aan cruiseschepen? Wie betaalt die passen?

5) Het stadsbestuur vindt de luchtkwaliteit in de Antwerpse binnenstad vandaag ondergeschikt aan de (verondersteld) economische meerwaarde van super-vervuilende zeecruiseschepen. Het stadsbestuur legt hoge boetes op voor haar inwoners en bezoekers met een vervuilende dieselwagen, maar rolt de rode loper uit voor zeecruiseschepen. Is die houding nog te verantwoorden in tijden van klimaatcrisis? Bent u van plan om hier dringend strengere maatregelen rond te treffen? En zo ja, wat is uw plan?