Stedelijke peilingen stemmen hoopvol

Er beweegt wat in Antwerpen. Als er vandaag gemeenteraadsverkiezingen zouden zijn in Antwerpen dan krijgt de rechtse coalitie van Bart De Wever zware klappen. De N-VA zou één op vier kiezers verliezen. Maar die stemmen gaan deze keer niet naar extreemrechts. Links komt versterkt uit de peiling en de PVDA peilt tussen 8,2 en 9,9 procent (afhankelijk van het feit of er een kartel tussen sp.a en Groen zou komen).

Uitslagen

Oktober '12 (verkiezingen)

September ‘17 (peiling) zonder kartel Groen-sp.a September ‘17 (peiling) met kartel Groen-sp.a

N-VA 37,70% 26,10% 29,50%
CD&V 8,5% (28,6% Stadslijst) 10,20% 8,90%
Open Vld 5,50% 6,40% 7,10%
sp.a 20,1% (28,6% Stadslijst) 13,60%
Groen 7,90% 24,20% 30,60%
PVDA 8,00% 8,20% 9,90%
VB 10,20% 8,70% 8,80%

“De N-VA krijgt forse klappen, en dat in de stad van haar voorzitter, Bart De Wever. Het is duidelijk dat een deel van de Antwerpenaar het ijskoude asociale beleid van dit stadsbestuur niet meer lust. Een hardvochtig beleid dat jacht maakt op iedereen die het moeilijk heeft. Denk maar aan de geplande uitverkoop van de daklozenopvang aan bewakingsmultinational G4S. Maar, de Antwerpenaren worden steeds mondiger.”, zegt Peter Mertens.

Er beweegt wat in de stad

“Er beweegt wat in de stad. De uitverkoop van de daklozenopvang aan G4S kon uiteindelijk niet doorgaan door het verzet. Dat is er ook op andere terreinen: of het nu om mobiliteit gaat (het opendoen van metrostation Drink), om groen in de stad (de bomen op de Charlottalei), om luchtvervuiling of om de hele stedelijke visie (het debat over de overkapping van de ring). Antwerpen is in beweging, en dat is positief. En de Antwerpenaar kiest dan steeds meer voor die partijen die met een helder stedelijk verhaal komen: Groen en PVDA. Ik wil heel graag proficiat wensen aan Groen met deze score. Met de PVDA werken we verder aan het verhaal van Antwerpen van onderop. En dat doen we samen. We houden de grote bevraging waarbij we 10.000 Antwerpenaren uitgebreid polsen naar hun mening. Die campagne is nog maar net gestart, het is dus zeker dat er nog heel wat meer gaat bewegen in de komende maanden.”

www.degrotebevraging.be

Wouter Van Damme