Stadsbestuur zet pest-beleid tegen skaters verder

Het Antwerpse stadsbestuur (N-VA, Vooruit en Open VLD) wil een verbod invoeren voor skaten op de Scheldekaaien. In maart dit jaar liet schepen Annick De Ridder al skate-ontmoedigende haken aanbrengen op de trappen, nu gaat burgemeester De Wever nog een stap verder. “Jongeren worden door dit stadsbestuur blijkbaar vooral gezien als ‘rustverstorend’ en skaten als ‘oneigenlijk gebruik’ van de publieke ruimte”, zegt PVDA-fractieleider in de gemeenteraad Peter Mertens. “In plaats van oplossingen te zoeken, samen met de gebruikers van de kaaien en de bewoners, trekt men de kaart van de repressie. Geef jongeren ruimte, in plaats van hen weg te jagen.”

Antwerpen is een jonge stad. Meer dan een derde van de Antwerpenaren is jonger dan dertig. Heel wat jongeren zijn klein behuisd. Ze wonen in een appartement, hebben geen tuin of delen hun kamer met andere gezinsleden. “Voor veel jongeren is de publieke ruimte essentieel, de parken en pleinen zijn hun tuin”, zegt Peter Mertens, fractieleider van de PVDA in de Antwerpse gemeenteraad. “De stad zou dat naar waarde moeten schatten en fier zijn op de populariteit van de kaaien. Maar wat doet ze? Jongeren een skateverbod opleggen en dreigen met boetes.”

“In het voorjaar was de grootste bekommernis de beschadiging van de trappen. De jongeren stelden daarop voor om de trappen te beschermen met hoekprofielen. Nu spreekt men ineens over geluidsoverlast. Wat is het nu?”, vraagt Mertens. “Het is duidelijk dat dit stadsbestuur de skaters op de kaaien liever kwijt dan rijk is. Men noemt die jongeren ‘rustverstorend’ en hun hobby ‘oneigenlijk gebruik’ van de publieke ruimte, in plaats van samen op zoek te gaan naar oplossingen.”

“Jongeren die nu op de Scheldekaaien skaten doorverwijzen naar Linkeroever of Park Spoor Noord is gewoon wereldvreemd”, zegt Mertens. “In plaats van skaten als een misdrijf te behandelen, zou de burgemeester beter zorgen voor meer mogelijkheden voor jongeren om hun hobby uit te oefenen. Daar voerde onze jongerenbeweging RedFox eerder al actie voor. Geef jongeren ruimte in plaats van ze weg te jagen.”