Skip to content

Stadsbestuur weert De Lijn om rode loper uit te rollen voor Flixbus

Stadsbestuur weert De Lijn om rode loper uit te rollen voor Flixbus

Het Antwerps stadsbestuur (N-VA, Vooruit, Open VLD) besliste afgelopen vrijdag om drie grote private busmaatschappijen een halte te geven op perron B5 op de Rooseveltplaats. Om daar plaats voor te maken, werden de havenlijnen van De Lijn naar de Luchtbal verbannen. Jos D’Haese, Vlaams parlementslid van de PVDA, reageert verontwaardigd op de beslissing: “De stad rolt de rode loper uit voor grote private busmaatschappijen, ten koste van het openbaar vervoer voor mensen die elke dag in de haven gaan werken. Waarom laten ze de Flixbus niet aan de Park and Ride stoppen?”

Drie internationale busmaatschappijen zullen voortaan gebruik mogen maken van perron B5 op de Rooseveltplaats. Dat besliste het schepencollege van Antwerpen afgelopen vrijdag. Flixbus, BlaBlaBus, en Mobiman NV (van onder andere Intratours), kregen eerder enkele halteplaatsen aan de Quinten Matsijslei toegewezen. Die waren volgens hen echter te afgelegen, dus bleven ze het Astridplein als op- en afstapplaats gebruiken.

Tot nu dus, want de busmaatschappijen kregen van het stadsbestuur perron B5 op de Rooseveltplaats toegewezen, om daar hun internationale bussen te doen halthouden. De Lijn kortte reeds in september haar reguliere havenlijnen (762, 763 en 764) in. Die bussen rijden niet meer tot de Rooseveltplaats, maar tot de Park and Ride op de Luchtbal. Om zo het perron op de Rooseveltplaats vrij te maken voor Flixbus en BlaBlabus, blijkt nu.

PVDA is niet te spreken over de beslissing. “Mensen die van die buslijnen gebruik maken om op hun werk te geraken, geraken nu niet meer rechtstreeks in de haven” zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de linkse partij. “En waarom? Om een perron vrij te maken voor grote internationale busbedrijven. Dat is toch de omgekeerde wereld? Het ontbreekt dit stadsbestuur echt aan visie over hoe we meer mensen met het openbaar vervoer naar hun werk kunnen laten gaan in het havengebied.”

De busmaatschappijen mogen bovendien gebruik mogen maken van openbaar domein voor de luttele vergoeding van 500 euro per jaar. “40 euro per maand? Een parkeerplaats voor je wagen kost meer dan het dubbele. Dit bedrag dekt onmogelijk het onderhoud en reiniging van de halte, die de verantwoordelijkheid van de stad blijft”, zegt D’Haese. “Internationale reizigers zijn meer dan welkom in onze stad, maar niet ten koste van ons openbaar vervoer. Het is veel logischer om de Flixbus niet door het stadscentrum te laten denderen. Aan de P&R Luchtbal zouden zij perfect kunnen stoppen en hun reizigers laten overstappen op de tram om tot in het centrum te rijden.”