Stadsbestuur kiest voor peperdure tunnel onder Scheldekaaien in tijden van besparingen

Het Antwerpse stadsbestuur kiest voor een "verdiepte kaaiweg" aan de Scheldekaaien. Auto's rijden dan via een tunnel onder het heraangelegde Steenplein door. Een bizarre keuze. Door voor een tunnel te kiezen, zullen de Kaaien een drukke verkeersas blijven. Veel mensen uit de buurt zien het plan dan ook niet zitten. Bovendien herhaalt het stadsbestuur voortdurend dat er, "met pijn in het hart", bespaard moet worden. Om dan miljoenen euro's te spenderen aan een tunnel die niemand wil... Mie Branders riep op de gemeenteraad van januari op om de plannen te schrappen. Lees hieronder haar tussenkomst.

We hebben bij de besprekingen van de aanpassing aan het MJP in november tot in den treure gehoord hoe er met pijn in het hart keuzes moesten gemaakt worden. Tot de kleinere bedragen toe voor jeugd- en cultuurwerk. Als we vandaag aan de gewone Antwerpenaar zouden vragen: we hebben hier een budget van 50 miljoen. Waar wil je dat het geld van de stad in deze crisistijden best naartoe gaat?
Naar een sleuf onder de kaaien, of naar extra middelen voor de zorg voor onze ouderen. Wat denk je dat de mensen zullen kiezen?
Waar zitten ze op te wachten hier in Antwerpen?

U zei het zelf al, Schepen, je moet al gek zijn om met de realisatie van de Oosterweelverbinding nog over de Scheldekaaien te blijven rijden. Het doorgaand verkeer van Noord naar Zuid en omgekeerd zal in de toekomst via het Oosterweelknooppunt (in het Noorden) en de Spaghettiknoop (in het Zuiden) via de ring gestuurd worden. En niet langer via de Scheldekaaien.
Je moet al gek zijn om dan toch nog 50 miljoen euro te willen investeren in een overbodige sleuf. Eerlijk, het kan toch niet dat je die sleuf per se wil om in de toekomst ongestoord via de Scheldekaaien naar het toekomstige Vlaams Culinair Centrum te rijden. In het vroegere gebouw van het Loodswezen. Vlaanderen gaat 38 miljoen euro investeren en Stad Antwerpen doet ook een paar miljoentjes in de pot. Ik snap dat je daar absoluut een ondergrondse parking moet voorzien voor de bezoekers uit de hele wereld, maar zonder sleuf onder de Scheldekaaien kunnen die er ook echt wel geraken.

Dus: Wij staan achter het advies van de Districtsraad van Antwerpen om uw plannen te schrappen en gehoor te geven aan de bezorgdheden van de betrokken buurten. En die bezorgdheid is terecht en blijkbaar ook groot, zoals blijkt uit de druk bijgewoonde recente infoavonden van burgercomité KaaiLink in de CoStA en het Stadsmagazijn.