Stad neemt bizarre maatregelen tegen Antwerps zwemwatertekort

Zwemmen tijdens de lunchpauze? Met de schoolbus tijdens de ochtend- en avondspits naar het zwembad? Op de Antwerpse gemeenteraad van vanavond staat een nieuw retributiereglement voor de stedelijke zwembaden op de agenda. Een nieuw prijzensysteem voor moet scholen stimuleren om in zogenaamde daluren te gaan zwemmen. Met deze bizarre maatregel wil het Antwerpse stadsbestuur het tekort aan zwemwater voor scholen oplossen. De PVDA denkt dat het behoud van Arena in Deurne en de renovatie van de stedelijke zweminfrastructuur een betere garantie is voor het schoolzwemmen in Antwerpen.

Het nieuwe reglement wil de toegangsprijs halveren tijdens de daluren. Voor kleuter, lager en bijzonder onderwijs zijn dat de uren van 9.00u tot 9.45u, van 12.00u tot 13.30u, en van 15.00u tot 15.45u. “Leraars vertellen ons dat dit voor hen en voor de leerlingen geen daluren zijn, maar net de belangrijkste piekuren van de dag in de school”, zegt Kristof Vissers, districtsraadslid van PVDA Deurne en actief in de strijd voor het openhouden van het zwembad Arena. “Het zijn de momenten waarop zij aankomen op school en hun verdere dag samen plannen en organiseren, ’s middags zijn het de uren waarop zij eten, en in de namiddag de uren waarop zij zich klaarmaken om de dag af te sluiten en naar huis te gaan.” Schooldagen beginnen omstreeks 8.30u en eindigen rond 15.30u. Dat maakt zwemmen in deze daluren veelal onmogelijk.

Daarnaast zijn deze daluren ook piekuren in het drukke Antwerpse verkeer. “De verkeersdrukte tijdens die zogenaamde daluren heeft op verschillende manieren impact op de schoolzwemmers”, vult Kristof Vissers aan. “Scholen die afhankelijk zijn van busvervoer zijn tijdens deze ‘daluren’ veel langer onderweg en hun reistijd wordt door de files ook veel onberekenbaarder. Maar ook voor leerlingen van scholen op wandelafstand zijn deze ‘daluren’ een slechte zaak. Zij moeten zich verplaatsen tussen veel drukker en dus veel onveiliger autoverkeer.”

Waarom het stadsbestuur dan toch deze bizarre maatregelen neemt? Volgens Kristof Vissers beseft de stad eindelijk dat ze kampt met een schrijnend tekort aan zwemwater. “Zowel in de districten Wilrijk, Hoboken, Ekeren, Deurne als Antwerpen moeten grote delen van de bevolking langer dan een half uur wandelen om een zwembad te bereiken. Maar ook volgens de Bloso-normen heeft Antwerpen te weinig overdekte zwembaden. Dat leidt tot de pijnlijke vaststelling dat steeds minder scholen voldoende zwemlessen aanbieden. En dat steeds meer 12-jarigen vandaag onvoldoende kunnen zwemmen. De logische conclusie zou zijn om het Arena Zwembad open te houden en te renoveren. Met de komst van Sportoase op de Ruggeveldlaan zou Deurne dan over twee zwembaden beschikken, één in Deurne Noord, één in Deurne Zuid. Dat zou een echte capaciteitsverhoging voor het schoolzwemmen betekenen. Maar liever dan deze effectieve oplossing kiest dit stadsbestuur ervoor om onze leraren en kinderen op vrijwel onmogelijke uren naar de zwembaden te lokken.”

“De lessen tijdens de zogenaamde daluren zouden dan wel de helft goedkoper, maar die korting bespaart het stadsbestuur wel op een andere manier”, sluit Kristof Vissers af. “Voor die vroege en late uren kunnen de scholen immers niet rekenen op de professionele redders van de stedelijke zwembaden en moeten ze dus zelf een gediplomeerd redder meenemen.”

Kristof Vissers

1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • heeft gereageerd 2018-02-06 19:54:18 +0100
    Ja, graag wil ik hier mijn commentaar op kwijt !! Voor de leerlingen & leraren is dit absoluut NIET HAALBAAR. Hoe kunnen kinderen nu van 09.00 tot 09.45 u ; van 12.00 tot 13.30 en van 15.00 tot 15.45 u gaan zwemmen. ’s morgens al helemaal niet, want de meeste scholen beginnen met lesgeven om ca. 08.30 en gaan ze dan een deel van het lessenpakket inkrimpen. Van 12.00 tot 13.30 u. Als ze hier ook met de bus moeten gaan dan moeten ze al vertrekken voor de les uit is…. En van 15.00 u af, dan missen ze ook weer een lesuur, want als je moet vertrekken om 14.45 u ben je MISSCHIEN om 15.00 u daar. En wat doen we dan om 15.45 u ?? Eerst nog met de bus naar school, daar je gerief opnemen, en dan met de fiets of tram / bus naar huis. LEUK !! In volle spitsuur. Lekker heel gevaarlijk voor onze kinderen, maar waarschijnlijk zit er in de Antwerpse Gemeenteraad geen enkele uil met bril op die ook nog schoolgaande kinderen heeft. Het probleem van een tekort aan zwembaden in Antwerpen is zo oud als de straat. En DIT is GEEN manier om het op te lossen. Want zeg nu zelf, wie wil er zijn kinderen door het volle verkeer laten rijden om 08.30 u ’s morgens, en wie wil ze terug naar huis laten komen om 16.00 u..? En er zouden dan ook nog GEEN redders aanwezig zijn. GEEN enkele ouder, met een beetje gezond verstand, zal daarmee instemmen ! En eigenlijk nog een belangrijke vraag : die lesuren die ze kwijt spelen om te gaan zwemmen, hoe gaan ze dat aanpassen. Er zijn er nu al zoveel die bijkomende lessen en taken moeten doen. Of gaan we straks de minder “interessante vakken” zoals cultuur, maatschappelijke vorming, etc.. gewoon allemaal schrappen. GOE BEZIG !!