Stad geeft veertig keer meer aan cruiseponton dan aan kortingen op duurzaam vervoer

Terwijl de stad Antwerpen een ponton voor luchtvervuilende cruiseschepen bouwt ter waarde van 10 miljoen, lag op de gemeenteraad het stedelijk reglement voor om je auto in te ruilen voor een MaaS-abonnement. De MaaS-abonnementen zijn toekomstige combi-abonnementen voor De Lijn, Velo, deelsteps en andere alternatieven. “Helaas mist dit reglement elke ambitie”, stelde PVDA-raadslid Mie Branders op de gemeenteraad vast.

Beste gemeenteraadsleden,

Al sinds de invoering van de Lage-emissiezone vragen we met de PVDA sociale maatregelen voor mensen die hun auto weg (moeten) doen. Na vele jaren druk zetten, werden er eindelijk sociale maatregelen in het bestuursakkoord beloofd. Wat stellen we vandaag vast? De sociale bijsturing blijkt een scheet in een fles te zijn, en wel om vier redenen.

Vier keer te licht bevonden

Ten eerste krijg je voor het inleveren van je nummerplaat je slechts tien procent korting op een abonnement met een maximum van 50 euro per maand. Een Omni-pas bij de lijn kost jaarlijks 319 euro, met tien procent korting betaal je nog altijd 287 euro. Superaantrekkelijk kan je dat niet noemen.

Ten tweede geldt deze maatregel slechts twee jaar. Nadien betaal je terug de volle pot voor de alternatieven.

Ten derde hebben slechts vier gezinsleden hebben recht op een korting. Telt je gezin meer gezinsleden, dan is dat pech …. onderweg.

Ten slotte wordt er in het stedelijk budget van 2019 voor deze maatregel slechts 250.000 euro uitgetrokken. Dit komt neer op een compensatie voor 416 personen of 104 gezinnen per jaar.

Ambitieuze maatregelen

Dit zijn echt minimale inspanningen om mensen te overtuigen om hun auto definitief weg te doen. In de stad Rotterdam voorzag men een schrootpremie tot 2000 euro bij de invoering van de milieuzone.

Met de PVDA willen we ambitieuze maatregelen om de modal shift waar te maken. Laat ons voluit investeren in een kwalitatief en gratis openbaar vervoer en realiseer zo snel mogelijk een lightrail naar de haven, zodat de 60.000 werknemers ook op een andere manier in de haven kunnen geraken dan met hun auto.

Doe de rekening

Mobiliteitsschepen Kennis raadt de Antwerpenaar aan om het verschil te berekenen tussen de maandelijkse kost van een wagen en van een – nog niet bestaand – combi-abonnement. Volgens Kennis is het in vele gevallen al goedkoper en dan geeft het stadsbestuur nog een korting van tien procent. Hij vindt dat dat vosltaat en stelt dat het voor “velen een extra aansporing is om hun wagen weg te doen. Maar niet iedereen kan altijd zijn auto wegdoen.”

Schepen Kennis zet natuurlijk de wereld op zijn kop. De mobiliteitskosten wegen nu al veel te zwaar door en je geraakt nog amper vooruit in het verkeer. In plaats van volop de kaart te trekken van goedkoop en degelijk openbaar vervoer, legt hij de verantwoordelijkheid bij de gebruiker die hij probeert te paaien met peanuts.

Antwerpen is een voorbeeld?

Schepen van leefmilieu Tom Meeuws (sp.a) spande op de gemeenteraad de kroon. Hij feliciteerde het vorige bestuur voor de invoering van de Lage-emissiezone. Volgens Meeuws is Antwerpen een voorbeeld voor andere steden, omdat de invoering geleidelijk verloopt met de start in 2017 en een verstrenging in 2021. Schepen Meeuws was duidelijk vergeten dat er in het eerste jaar al voor meer dan 10 miljoen euro boetes werden uitgeschreven. Het is duidelijk dat dit stadsbestuur geen voeling heeft met wat er leeft bij de gewone Antwerpenaar die geen schepenwedde heeft van 100.000 euro bruto per jaar noch een dienstwagen met chauffeur.