Stad Antwerpen moet overname huurcontract van Kringwinkel door luxe-hotel stoppen

Vorige maand raakte bekend dat de populaire kringwinkel in de Sint-Jorispoort zal sluiten om plaats te maken voor Iret Development, de projectontwikkelaar die het voormalige Elzenveld wil omvormen tot een vijfsterrenhotel. “Het pand is eigendom van het OCMW-Antwerpen en het huurcontract mag niet zomaar worden overgedragen”, weet PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders die de overeenkomst opvroeg. “De stad Antwerpen is nog steeds baas over haar patrimonium en moet blijven kiezen voor een sociale en ecologische invulling van dit gebouw”.

Op de gemeenteraad van september beweerde schepen voor Patrimonium Fons Duchateau (N-VA) nog dat de stad niet betrokken is in de gesprekken die lopen tussen de Kringwinkel en Iret Development. De partijen zouden volgens de schepen onderling wel een overeenkomst tekenen waarmee ze beiden akkoord gaan en daarmee was voor hem de kous af.

De stad zou volgens Mie Branders beter wel tussenkomen. Bovendien staat in het huurcontract - dat in 2007 door het OCMW werd afgesloten met de Kringwinkel en nadien verlengd werd tot 2025 - dat de verhuurde plaatsen specifiek bestemd zijn voor een handel met sociale en ecologische doelstellingen zoals de Kringwinkel.

De verhuurde plaatsen zijn bestemd tot het uitoefenen van een handel die tot voorwerp heeft.

Een professioneel beheerd bedrijf met sociale en ecologische doelstellingen, dat op een economische rendabele manier oplossingen zoekt voor het maximaal hergebruik van afgedankte goederen. Hierdoor creëert men een nieuwe loopbaan voor werkzoekenden die weinig kansen op de arbeidsmarkt hebben.

De winkel in het Sint-Jorispand zal een hedendaags imago (sfeervol, ordelijk en net) uitstralen. Er wordt een verrassend en veranderend assortiment van kwaliteitsgoederen aangeboden. Een mix van hebbedingen - vintage kledij - retro en tweedehands design zullen als uithangbord worden gebruikt om een ruim publiek te bereiken en tegelijk mooi aan te sluiten op de buurt. Om zo naast de budgetkoper ook een grote groep schattenjagers over de vloer te krijgen.

De huurder mag deze bestemming niet veranderen, het goed noch geheel noch gedeeltelijk onderverhuren, noch zijn huurrechten overdragen, zonder de schriftelijke toestemming van de verhuurder”, staat er letterlijk te lezen.

De bal ligt heel duidelijk in het kamp van het schepencollege. Wil het stadsbestuur vasthouden aan de sociale en ecologische functie van ons patrimonium of verbinden ze zich liever met de projectontwikkelaars en luxe-toeristen?

"Schepen Duchateau antwoordde me in de gemeenteraad dat ik beter geïnformeerd diende te zijn. Nu blijkt dat hij het zelf allemaal niet goed meer weet of dat hij het wel degelijk wist en ons fout inlichtte. Want het huurcontract laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het kan niet zomaar eenzijdig worden opgezegd. Hij moet als bevoegd schepen de goedkeuring geven. Nu zegt Schepen Duchateau dat het voor hem allemaal gelijk is wat er in de Sint-Jorispoort is of komt. Wel, dan verschillen wij van mening. Er is zeker geen overaanbod aan Kringwinkels, aan luxe-hotelkamers daarentegen wél. De noodzaak aan Kringwinkels word alleen maar groter wanneer je ook geeft om de werkzoekenden en om het milieu. De grote baas van de Kringwinkel weet dat ook en is eigenlijk geen vragende partij voor het sluiten van de winkel in de Sint-Jorispoort, om uit te wijken naar Wijnegem. Wat ik me afvraag is wat de heren van Iret Development hem allemaal beloofden zodat hij zijn goed draaiende Kringwinkel in de Sint-Jorispoort toch overweegt over te dragen", besluit Mie Branders.

Perscontact: Mie Branders