PVDA wil Gay-Straight Alliances, het bestuur ontkent het probleem

Op het lijsttrekkersdebat georganiseerd door de Antwerp Pride en het Roze Huis vrijdagnamiddag in Permeke lanceerde PVDA voorzitter Peter Mertens het voorstel om in iedere Antwerpse middelbare school een Gay-Straight Alliance (GSA) op te richten. Het succesvolle project van de holebi- en transorganisaties in België vindt maar geen voet aan grond in Antwerpen omwille van een gebrek aan structurele ondersteuning. Het bestuur ontkent echter het probleem en dit ten koste van de Antwerpse jongeren.

“GSA's zijn organisaties op school waar jongeren zelf opkomen tegen holebifobie en transfobie, en ook tegen het racisme en seksime op hun school en in de buurt”, legde Mertens uit, “want als jongeren met elkaar praten over en opkomen tegen transfobie en holebifobie bereik je veel meer”.

Ons land kent reeds enkele van zo’n jongerenorganisaties, maar sinds kort is de ondersteuning hiervoor weggevallen. “Het bestuur weigert de holebi- en transorganisaties structureel te ondersteunen en onafhankelijk te laten werken,” werpt Mertens hen toe, “De structurele subsidies is de laatste vijf jaar stevig achteruit gegaan, en de projectsubsidies die in de plaats kwamen worden steeds vaker gebruikt om uit te voeren wat de bestuurspartijen willen in plaats van dat de organisaties hun eigen expertise ten volle kunnen gebruiken”.

De reactie van de meerderheidspartijen was veelzeggend. Waar ze eerst het opmerkelijk eens waren met Mertens’ voorstel, ontkenden ze vervolgens het probleem van de financiering. Op de vraag of er GSA's gesteund worden in Antwerpen antwoordde Duchateau (N-VA) dat de subsidies zelfs gestegen waren, terwijl er in realiteit geen enkele GSA in Antwerpen subsidies ontvangt want het beperkte project dat hiervoor liep is sinds kort stopgezet. “Dit is exemplarisch voor deze beleidsploeg”, sluit Mertens af, “in woorden zijn ze het steeds eens, maar wanneer het om ondersteuning van en vertrouwen in de middenveldorganisaties gaat, trekken ze hun staart in. Als we het debat over de GSA waar willen maken en niet enkel bij woorden laten, moeten we ze structureel ondersteunen en hier heeft het bestuur geen oren naar.”

Peter Mertens
Ben Van Duppen, voorzitter Mix, het LGBT+netwerk van de PVDA