PVDA wil degelijk en gratis openbaar vervoer om mobiliteit vlot te krijgen

Terwijl schepen Koen Kennis zich op de borst klopt dat de zogenaamde modal shift is doorgevoerd, staat Antwerpen stil. “Wij hebben een schepen van beweging nodig, in plaats van schepen van stilstand Koen Kennis”, reageert PVDA-lijsttrekker Peter Mertens. “Nu is het moment om het woon-werkverkeer vlot te krijgen. Dat kunnen we doen door in te zetten op openbaar vervoer naar de haven en investeringen in veiligheid voor de toenemende fietsers. Zodat ook wanneer de verkeerschaos door de huidige werken wegvalt, mensen voor alternatieven voor de wagen kunnen blijven kiezen.”

Met veel bombarie stelt schepen van mobiliteit Koen Kennis vandaag enkele cijfers voor over het gebruik van de verschillende vervoersmodi in Antwerpen. PVDA-lijsttrekker Peter Mertens trekt in een eerste reactie drie conclusies uit de cijfers.

Schepen van stilstand

“Ten eerste blijkt dat de knip in de Leien en het terugschroeven van de dienstverlening van De Lijn het Antwerpse verkeer tot zo’n stilstand heeft gebracht dat mensen wel op zoek moesten gaan naar alternatieven”, zegt Mertens. “Dat Koen Kennis zich op de borst klopt dat die veranderingen iets met zijn beleid te maken zouden hebben is dus wel wat wereldvreemd. Maar het maakt ook dat we vandaag een momentum hebben. Nu investeren in de alternatieven voor de wagen kunnen er voor zorgen dat mensen ook wanneer de verkeerschaos door de huidige werken wegvalt, voor alternatieven voor de wagen kunnen blijven kiezen.”

Tijd voor openbaar vervoer in de haven

“De tweede conclusie volgt uit het meest opvallende cijfer dat bekendgemaakt werd: de terugval in het gebruik van het openbaar vervoer”, gaat Mertens verder. “Dat bevestigt wat wij in de Antwerpse wijken al lang opvangen: de bus en tram worden voor steeds meer mensen een laatste optie, iets voor wanneer je geen auto hebt en je fietsband plat staat, in plaats van een positieve keuze.”

Dat Koen Kennis niet gelooft dat de slechte cijfers iets te maken hebben met de slechte dienstverlening, kan er bij Mertens niet in. “In welk Antwerpen leeft de schepen eigenlijk? Vandaag ben je vaak twee of drie keer langer onderweg dan de routeplanner van De Lijn aangeeft. En dan hebben we het nog niet over de wijken die vandaag helemaal afgesloten zijn van openbaar vervoer. Wij zien de vervoersarmoede heel concreet toenemen, met mensen die niet meer buiten komen omdat de laatste verbinding met de bus of tram is weggevallen. Daar moet dringend verandering in komen.”

De PVDA wil dan ook een prioriteit maken van investeringen in openbaar vervoer. “Wie de verkeersknoop in Antwerpen wil oplossen, moet werk maken van een degelijk, efficiënt en kosteloos openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer”, zegt Mertens. “Wij pleiten daarom voor het inzetten van een lightrail op of naast de bestaande havensporen om snel een alternatief te bieden voor de 60.000 werknemers in het havengebied.”

Om de drempel naar het openbaar vervoer te verkleinen, pleit Mertens voor schrappen van de ticketprijzen bij De Lijn. “In heel Europa doen 56 steden het al voor: een kosteloos openbaar vervoer is een enorme hefboom voor het oplossen van de verkeersknoop en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Voor de prijs van de nieuwe megalomane politietoren van De Wever zouden we in Antwerpen tien jaar gratis bussen en trams kunnen aanbieden. Waar wachten we nog op?”

Veilig fietsen

“Tenslotte is het voor ons duidelijk dat, nu steeds meer mensen kiezen voor de fiets, er dringend meer investeringen moeten komen in veilige en vlotte fietspaden”, besluit Mertens. “Twee derde van de Antwerpse jongeren voelen zich onveilig in het verkeer. Dat heeft niets te maken met wat er in hun hoofd zit, maar wel hoe het verkeer georganiseerd wordt. Het is nu dat we werk moeten maken van conflictvrije kruispunten, verhoogde fietspaden en betere doorstroming voor de fietser op de grote verkeersassen.”

Peter Mertens

1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2018-09-05 18:40:48 +0200
    De doorstroming van het openbaar vervoer zal er in Antwerpen zeker niet op vooruit gegaan zijn ten opzichte van eind 1980. Ik had mij herschoold en ging als bejaardenhelpster bij de bejaarden of gehandicapten aan huis werken. Ik woonde toen op het einde van de Lage Weg, vlak bij wat nu noemt “The Place To Be” een groot café met terras en vooral veel biljart spelers. Sommige van mijn klanten woonden in Borgerhout, in zijstraten van de Plantin & Moretuslei. Ik had GEEN auto, en moest dus wel met het openbaar vervoer. Met bus 1 vertrekken, en dan onderweg afstappen om met een andere bus of een tram verder te geraken. Gemiddelde reistijd : 1,25 à 1,50 uur. Doe dat maal 2 en dan weet je dat ik elke dag bijna 3 u van huis was alleen voor het woon/werk verkeer. Gewoon niet te doen als je ook nog je huishouden moet doen, eten moet maken, enz.. Ik heb dat 2 jaar volgehouden. Dan had ik genoeg gespaard om een autootje te kopen. Een kleine Opel Agila. En nu mag U eens raden hoe lang ik resp. ‘s morgens en s avonds onderweg weg, (zonder aan overdreven snelheid te rijden) : afhankelijk van het verkeer één keertje 15 min. en maximum een een 30-tal minuten. Neen, IK HEB NOOIT SPIJT GEHAD OVER DE AANKOOP VAN MIJN AUTOOTJE !!
    Een ander voorbeeld van ons goed openbaar vervoer in Antwerpen. Toen mijn vader op sterven lag in een ziekenhuis in Brugge (zo’n 20 jaar geleden) zag ik een bus helemaal naar de rechterkant hellen, zodat mensen met een kinderwagen, of zelfs met een rolstoel gewoon konden binnenrijden in de bus. DEN !! aar kon je als gehandicapte zelf volledig zelfstandig in- en uitstappen. Nu ben ik ook al een 2-tal jaar een rolstoel gebruikster. Veel zo’n bussen heb ik nog niet gezien in Antwerpen. En op een tram moet je ook “hoerengeluk” hebben, want als je op zo’n museumstuk krijgt voorgeschoteld, kan je alleen een schietgebedje doen om een hermelijn te pakken te krijgen, anders sta je daar ‘s avonds om 23.00 u nog, en MOET je wel een taxi bellen. ANTWERPEN IS ZO’N LEUKE STAD. JE MOET ALLEEN EEN SPECIAAL SOORT HUMOR HEBBEN.
    En dan hebben we het nog niet gehad over de chauffeurs. Geef grif toe dat vooral sommige jongeren het heel plezant vinden om die mensen het leven lastig te maken. Daartegenover zijn er ook veel chauffeurs die het doodleuk vinden dat je je hart uit je lichaam loopt op nog te kunnen opstappen, en floep… de deur recht voor je neus dicht. Of de bejaarde mensen die halverwege de bus gegooid worden omdat ze nog bezig waren met hun kaart in te klokken, terwijl één of andere nozem het zo verschrikkelijk leuk vindt om als een speer uit een boog te vertrekken. En hoeveel kleine kindervoetjes werden er al tussen de deuren geklemd. Dat noemen ze dan : KLANTVRIENDELIJKHEID !!