PVDA vraagt publieke audit naar miljoenen meerkost voor het Steen

Het Antwerpse stadsbestuur wil 5,3 miljoen euro uitbetalen aan de aannemer THV Renotec-Democo en noAarchitecten voor de vertragingen bij de vernieuwingswerken aan het Steen. Met een dading wenst schepen Koen Kennis (N-VA) een juridische procedure te vermijden. Peter Mertens, fractieleider van de PVDA in de Antwerpse gemeenteraad, kant zich tegen deze dading en vraagt om een externe audit om de precieze fouten en verantwoordelijkheden naar boven te brengen.

“Deze zaak stinkt” zegt Mertens. “Er is duidelijk iets aan de hand. De stad betaalt blindelings 5 miljoen euro, maar weigert de precieze motivatie hiervoor vrij te geven. De dading bedraagt maar liefst één derde van de totale kostprijs van het Steen. Schepen Kennis zegt dat hij recht in schoenen staat, maar als dat zo is, waarom laat hij aannemer Democo dan niet procederen? Waarom geeft hij dan geen opheldering bij deze zaak?”

Volgens Mertens is de stad niet aan haar proefstuk toe. “Dit is slecht beleid en dit is niet de eerste keer. De stad moest ook al een dading sluiten voor de vertraging van de bouw van de parking onder Zuiderdokken van 6,8 miljoen en betaalde 20 miljoen voor de vertragingen aan de Noorderlijn. Maar welke lessen trekken we hieruit? Niemand die het mag weten en ondertussen lanceert de stad de ene besparingsronde naar de andere.”

Het geld dat het stadsbestuur in deze dading steekt kan beter besteed worden volgens Mertens. “Met dit geld zouden alle stadsloketten voltijds kunnen open blijven en kunnen alle Antwerpenaren toegang hebben tot een volwaardig lokaal loket. De PVDA vraagt een nieuwe publieke audit over deze zaak.”

Perscontact:

Peter Mertens