PVDA vraagt om lage-emissiezone op te schorten voor onbepaalde duur

Vanaf maandag worden er terug boetes uitgeschreven bij het binnenkomen van de lage-emissiezone (LEZ). Het stadsbestuur besliste om, na een tijdelijke opschorting, de LEZ en het betalend parkeren terug op te starten. “Een domme en asociale beslissing”, vindt PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens. “Het toont nogmaals dat we niet allemaal gelijk zijn in deze gezondheidscrisis. Het zijn net de mensen die het financieel al moeilijk hebben, die dit stadsbestuur gaat treffen. Een boete van 150 euro kan voor hen het verschil betekenen tussen overleven en armoede. Als het van dit stadsbestuur afhangt mag de gewone man of vrouw met zijn kleine dieselwagen de stadskas spijzen.”

Wat een absurde timing. Net nu het openbare leven zich begint te herstellen. Net wanneer we vanaf maandag terug kunnen gaan winkelen, in beperkte mate familie en vrienden mogen ontmoeten. Net nu beslist dit stadsbestuur dat sommige mensen daarvoor extra gaan moeten betalen. “Onbegrijpelijk. Ik denk bijvoorbeeld aan de gepensioneerde Guido met zijn klein pensioen die graag zijn kleinkinderen wil terugzien. Zijn zoon die in Mortsel woont mag hij gratis bezoeken, maar om zijn dochter in Berchem te zien zal hij een dagpas moeten kopen”, stelt Mertens.

Er is een grote groep in de maatschappij die inkomensverlies lijdt en het heel moeilijk heeft de eindjes aan elkaar te knopen. Mensen die op economische werkloosheid terechtkwamen, kleine zelfstandigen, studenten, alleenstaanden…. “Het zijn net de mensen die het financieel al moeilijk hebben, die dit stadsbestuur treft met de LEZ. Gaan we nu hen op kosten jagen met dagpassen en boetes? Een boete van 150 euro kan voor sommigen het verschil betekenen tussen overleven en armoede”, weet Mertens.

De timing is niet alleen slecht, maar ook de herinvoering is veel te bruusk. “Er is momenteel een overaanbod aan informatie. Vele Antwerpenaren weten nog maar net dat de LEZ is opgeschort en men gaat ze al terug invoeren en dat op amper vier dagen tijd. Men gaat veel onwetenden treffen die denken dat ze in hun recht zijn”, oppert Mertens.

“Dit stadsbestuur spreekt zichzelf tegen”, aldus Mertens. Men schortte de LEZ op om hulpverleners en mantelzorgers maximaal te faciliteren en omdat het aanbod van het openbaar vervoer beperkt was. “Maar er is geen enkele reden om hulpverleners en mantelzorgers niet meer te ondersteunen, integendeel. Het is ook zeer onverstandig om naar de volgepropte bussen en trams terug te keren. We hebben net dringend nood aan meer openbaar vervoer en gratis maskers om het openbaar vervoer veilig te houden.”

“Ik hoop dat dit geen kille financiële berekening is van dit stadsbestuur”, besluit Mertens. “We weten allemaal dat de LEZ de melkkoe is van dit stadsbestuur met 2 miljoen euro aan boetes per maand. Volgens schepen Meeuws (sp.a) is dit niet veel geld, maar dat is voor de persoon in kwestie natuurlijk wel zo. Moet die koe zo snel mogelijk terug gemolken worden? Het stadsbestuur kon zelfs niet wachten op een democratisch debat in de gemeenteraad.”

Voor Mertens is het duidelijk: “Het is niet aan de gewone man om de stadskas te spijzen. Investeer in veilig en goed openbaar vervoer als alternatief, maar neem geen pestbelastingen. Men kan niet langs de ene kant de kleine zelfstandigen en de mensen die het moeilijk hebben ondersteunen met premies en kortingen en aan de andere kant het geld weer terughalen via de LEZ. Wij vragen een opschorting van de LEZ voor onbepaalde duur.”

Perscontact:

Peter Mertens