PVDA vraagt moratorium op doorvoer Saudische wapens door Antwerpse haven

De vzw Vredesactie maakte bekend dat de Antwerpse haven een draaischijf is van wapentransporten naar Saudi-Arabië. Zowel het Havenbedrijf als de Vlaamse Overheid reageren niet op de hoogte te zijn. De PVDA roept op tot een grondig onderzoek en een moratorium op wapentransporten naar Saudi-Arabië in de Antwerpse haven. “Wij willen koste wat kost vermijden dat er oorlogsmateriaal via de Antwerpse haven naar Saudi-Arabië vertrekt”, zegt Peter Mertens, fractievoorzitter van de PVDA in de gemeenteraad.

"Wordt de haven van Antwerpen dit weekend opnieuw gebruikt voor de export van wapens naar een land in oorlog?" Die vraag stelt de vzw Vredesactie zich. De organisatie maakt immers bekend dat al verschillende ladingen munitie in de Antwerpse haven werden opgepikt door Saudische schepen. Saudi-Arabië maakt zich schuldig aan grove schendingen van het internationaal recht. Vlaanderen voert dan ook officieel geen wapens meer uit naar het land.

Maar een antwoord op die simpele vraag komt er niet. “Zowel het Havenbedrijf als de Vlaamse Regering trekken hun paraplu open en verwijzen door naar de douane”, zegt Peter Mertens. “Onbegrijpelijk. Transport van oorlogstuig door de Antwerpse haven naar conflictgebied moeten we koste wat kost vermijden. Zeker nu blijkt dat er steeds meer bewijs verschijnt dat Belgische wapens in de oorlog in Jemen gebruikt worden.” De PVDA voerde eerder al actie tegen de komst van Saudische miljarden naar de Antwerpse haven. De partij pleit sinds 2015 voor een embargo tegen Saudi-Arabië, dat gekend staat als een financier van terrorisme.

De PVDA vraagt daarom een grondig onderzoek. In de eerste plaats naar de lading van het Saudische schip Bahri Yanbu dat momenteel in de Antwerpse haven aangemeerd ligt. Maar ook naar de wapentransporten die de afgelopen maanden in de Antwerpse haven zijn gepasseerd. De partij pleit voor een moratorium op de doorvoer van wapens en munitie naar Saudi-Arabië. “Saudi-Arabië speelt een hele vuile rol in de oorlog in Jemen. Onze haven mag daar niet medeplichtig aan zijn”, zegt Mertens. “Wij zullen Schepen van Haven Annick De Ridder hier de volgende gemeenteraad dan ook over aan de tand voelen. Wij willen de laatste steen boven halen om te weten of ze van deze transporten op de hoogte was en of ze van plan is om die in de toekomst te verbieden.”

Perscontact:

Peter Mertens