PVDA steunt maatwerkers voor een minimumloon van 14 euro per uur

Leden van de PVDA steken de werknemers van maatwerkbedrijven Kunnig en AROP een hart onder de riem. “Maatwerkers werken hard en doen zinvol werk maar worden daar niet naar betaald”, vertellen Lise Vandecasteele, parlementslid voor de PVDA en Ans Peeters, sociaal werker en actief bij de PVDA. “We willen tonen dat we hun werk waarderen en dat ze meer verdienen dan wat ze nu krijgen.”

Met 250 snoepzakjes trekken sociaal werkers en maatwerkers van PVDA in de vroege uurtjes naar twee maatwerkbedrijven in Antwerpen. Ze delen er zakjes uit die gevuld zijn met 14 chocolademunten. “De chocolademunten staan symbool voor een minimumloon van 14 euro bruto per uur”, vertelt Peeters. “We willen maatwerkers op die manier steunen in hun strijd voor hogere lonen.”

Samen met de vakbond ijveren de maatwerkers al een tijdje voor een minimumloon van 14 euro per uur. De strijd barstte in alle hevigheid los nadat eind 2020 een nieuw VIA-akkoord werd gesloten tussen werkgevers, vakbonden en de Vlaamse regering. “In het VIA-akkoord staan positieve zaken, zoals een loonsverhoging van gemiddeld 6% voor het personeel in de woonzorgcentra, iets wat heel belangrijk is,” legt Vandecasteele uit. “Maar tegelijkertijd zouden maatwerkers volgens datzelfde akkoord, maar 1,1% opslag krijgen, terwijl de lonen in de sector al heel erg laag liggen. Voor veel maatwerkers komt die 1,1% opslag aan als een slag in het gezicht.”

Maatwerkers doen zeer zinvol werk en velen hebben tijdens de coronacrisis nog een tandje bijgestoken. Zo zijn er maatwerkbedrijven die mondmaskers en handgels maken of die de was doen van woonzorgcentra. “We moeten steeds flexibeler en harder werken en gaan vaak helpen in andere bedrijven. Hoewel we even hard werken als onze collega’s daar, worden we er minder voor betaald.”, zegt Michel, zelf maatwerker. “Maatwerkers verdienen meer, zij hebben de voorbije periode mee het land doen draaien, dan is het niet meer dan normaal dat ze daar eerlijk voor verloond worden,” vult Vandecasteele aan.

De solidariteitsactie voor maatwerkers kadert in de nationale campagne ‘Winter van de Solidariteit’ die de PVDA in november lanceerde. “Veel mensen hebben het nu moeilijk. De armoede groeit, de eenzaamheid neemt toe. Maar veel mensen willen ook helpen. Dat willen we met PVDA aanmoedigen en in de verf zetten. En vandaag wilden we dus iets extra’s doen voor de maatwerkers die het land mee doen draaien,” besluit Vandecasteele.