Skip to content

PVDA stelt oplossing voor Keerlus Eksterlaar voor: trek de tram door naar Deurne-Noord

PVDA stelt oplossing voor Keerlus Eksterlaar voor: trek de tram door naar Deurne-Noord

Over een maand wil De Lijn stoppen de keerlus aan Eksterlaar in Deurne te gebruiken. De gevolgen voor de buurt zijn groot. Tram 4 zou worden ingekort tot aan Berchem station, Tram 9 zou dan doorrijden tot Silsburg. Opnieuw een afbouw van het openbaar vervoer in de wijk. De PVDA klaagt deze zoveelste besparingsoperatie aan en komt met een alternatief. “Trek de tram door naar Deurne Noord”, zegt woordvoerder Ben Van Duppen, “dan is heel de operatie niet nodig én verbetert het tramaanbod.”

In november zou tram 4 worden ingekort tot Berchem station omdat de sporen van de keerlus aan Eksterlaar in slechte staat zouden zijn. Tram 9 zou op haar beurt dan weer rijden naar Silsburg. Het is een verandering die opnieuw zorgt voor minder tramaanbod in deze buurt. In september zei De Lijn nog dat er geen trams zouden worden ingekort. Met deze plannen doorbreekt ze haar belofte. Hoewel de trams vaak overvol zitten, willen ze het aanbod nog eens halveren. Niet te begrijpen.

Iedereen is het er over eens dat de keerlus aan Eksterlaar er ongelukkig bij ligt. De recente ingrepen in het fietspad en voetpad om de tramsporen te ontwijken zijn niet elegant. De keerlus zou op lange termijn best verdwijnen. Maar dit hoeft niet te leiden tot een slechter tramaanbod. In tegendeel, de oplossing is heel eenvoudig. “Trek de tram door naar Deurne Noord,” stelt Van Duppen voor, “al zeven jaar liggen er sporen van Deurne Zuid naar Deurne Noord. De mensen van Deurne vragen al jaren hun Noord-Zuid verbinding, maar die is er nog steeds niet. Dit is een kans om ze eindelijk te bieden.” Tram 4 kan perfect haar traject behouden, en tram 9 kan worden doorgetrokken. Op korte termijn kan ze de P&R Wommelgem vervoegen, zoals ze in 2018 al een tijd lang deed, op langere termijn zou ze kunnen keren op het Wim Saerensplein. Hiervoor zijn enkele extra sporen nodig op het plein, maar zo kan je eindelijk van Deurne Noord naar Deurne Zuid sporen, een win voor de inwoners van het district.

“En op die manier is er ook helemaal geen nieuwe keerlus nodig”, gaat Van Duppen verder. De afschaffing van de keerlus aan Eksterlaar is immers ook opgenomen in de nieuwe plannen die de Stad heeft om de Boekenberglei, Drakenhoflaan en Gitschotellei ingrijpend te veranderen. Door bijkomende sporen aan te leggen zou er dan een nieuwe keerlus gecreëerd worden. De buurt lust de plannen absoluut niet. Ze bedreigen parkeerplaatsen, majestueuse bomen, de wekelijkse markt én zorgen voor een slechter tramaanbod en zeer gevaarlijke verkeerssituaties. “Maar als je de trams doortrekt en laat draaien in Deurne Noord, kan je de straten heraanleggen zonder die bijkomende sporen, en dan kunnen de bomen, parkeerplaatsen en woensdagmarkt blijven” legt Van Duppen uit, “de buurt protesteert luid tegen de plannen, maar wordt niet gehoord. Met de de inkorting van tram 4 toont men zich nog maar eens doof voor de stemmen van de buurtbewoners. Hier is het laatste nog niet over gezegd”.