PVDA stelt een Gay-Straight Alliance in iedere Antwerpse school voor

Naar aanleiding van IDAHOT, de internationale dag tegen holebi- en transfobie, lanceert de Antwerpse PVDA haar stadsprogramma tegen discriminatie op school, op straat en in de wijk. De partij voorziet een belangrijke rol voor jongeren om zelf op te komen tegen discriminatie. Actie is immers meer dan nodig, bleek afgelopen week nog uit het feit dat ruim vier op de tien holebi- of transgenderjongeren zich onveilig voelen op school.

“Veel Antwerpse jongeren liggen wakker van racisme en discriminatie,” zegt Jos D’Haese, woordvoerder van de Antwerpse PVDA. “Uit onze enquête bij duizenden Antwerpse scholieren staat dit met stip op 1. Maar het is vaak onduidelijk hoe ze er tegenin kunnen gaan. Daarom willen we een brede diversiteitsorganisatie in iedere Antwerpse school, naar het voorbeeld van de Gay-Straight Alliances in het buitenland.”

Zulke organisaties bestaan al jaren in Nederlandse scholen en werken geweldig om holebi- en transfobie tegen te gaan, net als racisme en andere vormen van discriminatie. “We steunen hierbij op de kracht van de jongeren zelf om op te komen tegen discriminatie. Want een discussie met je vrienden is vele malen sterker dan wat een volwassene je probeert te vertellen.” Gaat D’Haese verder. “We merken dit ieder jaar in de organisatie van ons diversiteitsfestival DiverCity, als jongeren van alle achtergronden samen opkomen tegen racisme en discriminatie, overstijgen ze alle vooroordelen. Door in de scholen jongeren aan te zetten zich te organiseren, kunnen we die kracht ook daar lanceren.”

Een cruciale partner bij dit project zijn de holebi- en transgender verenigingen die in onze stad een stevig netwerk van organisaties hebben uitgebouwd die dag in, dag uit bouwen aan een inclusieve stad. Hun expertise, zowel in het coachen van leerkrachten over het thema als het ondersteunen van deze diversiteitsorganisaties is goud waard. Daarom wil de PVDA middelen vrijmaken om vanuit het middenveld een stedelijke coördinator aan te stellen die scholen en jongeren ondersteunt om echt inclusief te worden.

“Bouwen op de kracht van de organisaties in onze stad om jongeren te versterken, dat is de kern van onze unieke aanpak. Want enkel door te steunen op mensen kan je discriminatie echt de stad uit helpen”, sluit de woordvoerder af. Het volledige regenboogprogramma, met een stadsbrede strijd tegen discriminatie vind je hier.

Jos D'haese