PVDA start affichecampagne in de wijk Moretusburg in Hoboken

In september organiseerde de Hobokense afdeling van de PVDA een wijkvergadering in Moretusburg waar een zestigtal bewoners naartoe kwamen. “Het was snel duidelijk dat de spirit om te knokken voor het behoud van de wijk groot is. We besloten te starten met een affichecampagne voor het behoud van de hele wijk”, zegt Mie Branders, PVDA-gemeenteraadslid en huisarts in Hoboken.

Naar aanleiding van de verhoogde lood-in-bloedwaarden bij de kinderen van Moretusburg, die eind juni werden vastgesteld, namen Umicore en Antwerps schepen Duchateau (N-VA) de vlucht vooruit. Vooraleer de oorzaak van de verhoogde loodvervuiling te achterhalen, kiezen ze voor een volksverhuizing. Maar dat is buiten de bewoners gerekend, zij willen geen Doel-bis met leegstand en verkrotting.

“Uiteraard versta ik de gezinnen met jonge kinderen die in ongerustheid leven en die overwegen te verhuizen. De bufferzone die ze willen aanleggen is geen oplossing, ze pakt de kern van het probleem niet aan. Het is aan Umicore om verder de loodvervuiling terug te dringen. De afgelopen jaren heeft het bedrijf bewezen dat dat kan. Een propere fabriek is goed voor de buurtbewoners en voor de werknemers op het bedrijfsterrein zelf”, zegt Mie Branders.

Op de affiche staat te lezen: I ♥ Moretusburg. “Moretusburg is één van de mooiste en rustigste wijken van Hoboken, waar de buurt nog sterk aan mekaar hangt en een huis met een tuintje nog betaalbaar is. De meeste mensen in Moretusburg wonen er graag en willen er ook graag blijven wonen”, weet Mie Branders.

Mensen die een affiche aan hun raam willen hangen kunnen die ophalen bij Geneeskunde voor het Volk (Commandant Weynsstraat 85, 2660 Hoboken, telefonisch te bereiken op 03/828.02.43). Je kan ook een affiche bestellen via mail, door op de knop hieronder te klikken.

aff_A3_Moretusburg.jpg